Jak wprowadzić do systemu wydatek zakupu paliwa i eksploatacji pojazdu

Utworzono: 2021-05-13
Ostatnia aktualizacja: 2024-06-05
Liczba odwiedzin posta: 3894

Od stycznia 2019 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące rozliczania kosztów eksploatacji pojazdów w firmie. Przedsiębiorca, który dla celów działalności gospodarczej użytkuje pojazd, ma prawo rozliczyć jego koszty eksploatacji. Rozliczenie kosztów eksploatacji jest uzależnione od stopnia i rodzaju dysponowania pojazdem. Wszelkie ustalenia dotyczące prawa i sposobu odliczeń znajdują się w artykule 23 ust. 1 pkt 46 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w artykule 86a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także nowelizacjach do tych ustaw.

Aby dodać rodzaj wydatku na zakup paliwa i eksploatacji przejdź do zakładki Wydatki > Dodaj wydatek, a następnie rozwiń opcje w polu Rodzaj wydatku i wybierz ten, który Cię interesuje. W systemie dostępne są 4 możliwości rozliczenia wydatków z tej kategorii:
.
  • zakup paliwa do pojazdu 0% - PIT: cała wartość brutto faktury stanowi koszt uzyskania przychodu, VAT: nie podlega odliczeniu;
  • zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 20% - PIT: (kwota netto + 50% vat) x 20% stanowi koszt uzyskania przychodu; VAT: odliczeniu podlega 50% vat;
  • zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 75% - PIT: (kwota netto +50% vat) x 75% stanowi koszt uzyskania przychodu; VAT: odliczeniu podlega 50% vat;
  • zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 100% - PIT: kwota netto stanowi koszt uzyskania przychodu, VAT: odliczeniu podlega cała kwota vat z faktury;
  • opłaty leasingowe - samochód osobowy 50% VAT - PIT: kwota netto + 50% vat w całości stanowi koszt uzyskania przychodu; VAT: odliczeniu podlega 50% vat.



Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól, wystawiony dokument będzie wyglądał następująco:



Zauważ, że nad dokumentem widnieje wybrany rodzaj wydatku.
 
Ważne! Jeśli nie rozliczasz kosztów, ale chcesz odliczyć VAT z faktury dokumentującej wydatek związany z samochodem, skorzystaj z przycisku więcej → i po rozwinięciu sekcji Zobacz więcej opcji (Ukryj opcje dodatkowe jeśli już rozwinięte) zaznacz checkbox 'nie księguj' pod rubryką Data księgowania do podatku dochodowego.



Uwaga: Z możliwości generowania wydatków związanych z kosztami działalności gospodarczej mogą skorzystać Użytkownicy, którzy posiadają minimum planu Pro.
Opis jak wprowadzać wydatki w systemie znajdziesz tutaj.

Powyższy wpis nie stanowi porady prawnej ani podatkowej i jako taka nie powinien być traktowany. Przedstawione treści mogą ulec zmianie.  


Powrót


Dodaj komentarz