Wprowadzanie wydatków

Utworzono: 2014-12-05
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-19
Liczba odwiedzin posta: 15064

Jak dodać wydatek w Fakturowni? W Fakturowni możesz w prosty sposób rejestrować wydatki, takie jak faktury kosztowe czy rachunki. Dzięki temu zyskujesz pełną kontrolę nad ewidencją kosztów w swojej firmie. W tym artykule dowiesz się, jak aktywować dodatkowe rodzaje wydatków, dodać nowy wydatek, korzystać z funkcji OCR oraz przypisywać dokumenty do kategorii kosztowych. Sprawdź, jak krok po kroku wprowadzać wydatki w Fakturowni i usprawnić zarządzanie finansami.

Wydatki - jak dodać wydatek na koncie?


Aby dodać fakturę kosztową na swoim koncie:
 
  1. przejdź do zakładki Wydatki

    Zakładka wydatki do tworzenia faktur kosztowych na koncie w Fakturowni.
     
  2. kliknij przycisk Dodaj wydatek, by przejść do formularza tworzenia faktury kosztowej - uzupełnił formularz danymi z wydatku, który otrzymałeś od sprzedawcy, 

    Przycisk pozwalający dodać fakturę kosztową w dedykowanej zakładce wydatki systemu Fakturownia.
     
  3. zatwierdź utworzenie faktury przyciskiem Zapisz

Fakturę kosztową w Fakturowni możesz dodać również za pomocą funkcji OCR. Dzięki niej system automatycznie odczyta dane ze skanu dokumentu i na ich podstawie utworzy wydatek na Twoim koncie.

W ramach płatnego abonamentu Fakturownia oferuje comiesięczną pulę automatycznie odnawiających się odczytów OCR. Plan Start otrzymuje 3 skany miesięcznie, plan Standard 5, a plany Pro i Pro Plus 10 skanów. Większą liczbę skanów możesz uzyskać, dokupując dodatkowy pakiet OCR.. Więcej o funkcji OCR przeczytasz w artykule funkcja OCR - zaczytywanie skanów dokumentów kosztowych do zakładki wydatki.

Wydatki - jak aktywować dodatkowe typy dokumentów?


Oprócz dokumentów przychodowych, w Fakturowni masz możliwość rejestrowania również faktur kosztowych, co pozwala uzyskać pełniejszy obraz sytuacji finansowej firmy.

Domyślnie na nowym koncie dostępna jest możliwość dodawania faktur VAT, proform oraz faktur korygujących po stronie wydatków. W ustawieniach konta możesz jednak rozszerzyć zakres dostępnych po stronie wydatków dokumentów. 

Aby aktywować dodatkowe typy dokumentów:
 
  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Twoje konto

    Podstawowe ustawienia konta dotyczące typu wystawianych dokumentów na koncie w systemie Fakturownia.
     
  2. w sekcji Wydatki aktywuj dodatkowe typy dokumentów zaznaczając checkbox przy wybranych opcjach (domyślnie aktywna będzie opcja 

    Widok ustawień wydatków w Fakturowni – wybór dokumentów: faktury, paragony, import usług i towarów.
     
  3. zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz, który znajdziesz na dole strony.  

Dostępne po stronie wydatków będą również te typy dokumentów, które aktywujesz w sekcji jakie dokumenty wystawiać

Wydatki - jak dodać własne typy wydatków?


Dzięki dedykowanym opcjom w ustawieniach konta, możesz aktywować te typy dokumentów kosztowych, które są niezbędne dla prowadzenia dokumentacji Twojej firmy. System pozwala jednak również na dodawanie własnych typów wydatków. 

Aby dodać własne typy wydatków:
 
  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Wydatki,

    Ustawienia systemu Fakturowni z możliwością konfiguracji wybranych sekcji informacji w systemie, w ustawień dotyczących wydatków.
     
  2. w polu dodatkowe typy wydatków (np. umowa o pracę, umowa o dzieło itp.) dodaj własne nazwy dla dokumentów kosztowych - pamiętaj, by każdą nazwę dodać od nowej linii, 

    Konfiguracja ustawień konta dotycząca wydatków w systemie Fakturownia, w tym możliwości tworzenia własnych typów wydatków.
     
  3. zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz

Dodane wydatki pojawią się do wyboru w polu Typ w formularzu tworzenia faktury kosztowej. Więcej o tej opcji przeczytasz w artykule jak wprowadzić dodatkowe typy wydatków (np. umowa o prace, umowa o dzieło itp.).

Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
Informacje ogólne o wydatkach w systemie Fakturownia
Wydatki cykliczne
Powiadomienie o wzroście faktury wydatkowej od sprzedawcy
Numerowanie dokumentów po stronie wydatków


Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
anonim
w umowie o dzieło / wydatki/ nie ma mozliwosci uwzglednienia kosztów 50 % wystawcy rachunku / honorarium / narzuca mi 23 % vat/ . To pokazywałoby ile mam do zaplacenia zaliczki na podatek miesięcznie.

2015-12-05 18:20


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Witam serdecznie, Fakturownia nie posiada narzędzia do rozliczania umowy o dzieło, ani innych umów, które zaliczają się do kosztów firmy. Sugerując wprowadzanie w koszty tych umów, mieliśmy na myśli częściowy obraz kosztów jakie ponosimy w danym okresie. Chodziło o wprowadzenie kosztu brutto jako np. rachunku za umowę o dzieło, żeby orientacyjnie sprawdzić ilość kosztów w danym okresie czasu.

2015-12-10 16:25


Avatar sugester medium
Lena
Dzień dobry, za pomocą jakiego dokumentu mogę wydać towar z magazynu na potrzeby własnej firmy? Na przykład u mnie na magazynie znajduje się farba i chcę wziąć jedną puszkę aby pomalować ściany w biurze.
Dziękuję

2018-02-27 11:14


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Witam,
jeżeli farba ma być spożytkowana na potrzeby biurowe, to najlepszym dokumentem będzie dokument magazynowy RW ( rozchód wewnętrzny):
https://pomoc.fakturownia.pl/2760750-Rozchod-wewnetrzny-RW-jak-i-w-jakim-celu-wystawiamy-taki-dokument-.
Pozdrawiam,
Piotr

2018-02-27 12:21


Avatar sugester medium
Ewa
Jak wprowadzić do wydatków fakturę odwrotne obciążenie.
Czy jest to w ogóle możliwe ?

2018-03-23 07:28


Avatar sugester medium
Ewa
Dodam jeszcze do wcześniejszego pytania, że podatek odwrotne obciążenie z faktury zakupu muszę naliczyć i odprowadzić do Urzędu Skarbowego. Mam również prawo aby podatek ten odliczyć.
W pliku JPK powinien on być wykazany w odpowiedniej rubryce.
Czy mogę to jakoś u państwa zaksięgować ?
Proszę o pomoc.

2018-03-23 07:59


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Witam, podczas wystawiania wydatku należy zaznaczyć okienko "odwrotne obciążenie " widoczne pod typem dokumentu oraz wpisać wartość stawki VAT jaką należy doliczyć z poziomu Nabywcy.
Po zapisaniu faktury program powinien pokazać odpowiednie wartości faktury w odpowiednich rubrykach.

Pozdrawiam,
Piotr

2018-03-23 17:53


Avatar sugester medium
Ewa
Dziękuję bardzo.
Pozdrawiam.

2018-03-26 08:25


Avatar sugester medium
Daniel
Czy można dodać fakturę do wydatków,jeżeli otrzymałem ją od dostawcy w pdf. ale z innego programu niż fakturowania. ?

2019-06-09 21:30


michalb
michalb
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
jeżeli f. kosztowa jest w pliku pdf, można ją dodać do systemu tylko jako załącznik.
Wydatek ten należy wprowadzić ręcznie (Wydatki > Dodaj wydatek).
Alternatywnym sposobem jest zaimportowanie pliku z fakturami wydatkowymi według instrukcji (https://pomoc.fakturownia.pl/384007-Import-faktur-klientow-i-produktow).
Pozdrawiam,
Michał.

2019-06-12 10:16


Avatar sugester medium
Agnieszka
Czy jest możliwość, żeby na dokumencie generowała się pełna wprowadzona nazwa wydatku? z cztero-wyrazowej nazwy na dokumencie widniej 2,5

2019-10-04 13:10


michalb
michalb
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
proszę o informację, czy po zmianie szablonu faktury Wydatkowej na 'default' dany problem dalej występuje?
Pozdrawiam,
Michał.

2019-10-04 14:37


Avatar sugester medium
Ala
Dzień dobry, czy podczas wprowadzania wydatku - w tym przypadku faktury zakupu towaru - pojawi się on od razu w zakładce "produkty"?
Czy i tu i tu osobno trzeba je wpisać?

2020-02-04 18:52


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
przy włączonym automatycznym dodawaniu produktów z faktur zakupowych, produkty dodawane są do bazy również po utworzeniu własnego typu wydatku.
https://pomoc.fakturownia.pl/2161859-Automatyczne-dodawanie-produktow

Pozdrawiam,
Kacper Seta

2020-02-05 11:37


Avatar sugester medium
Iwona
Jak edytować VAT w wydatkach aby zgadzał się z zapisem na fakturze ? Różnica 0,01

2020-10-01 22:56


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
w systemie nie mam możliwości ręcznego modyfikowania kwot w tym VAT- u.
Jeżeli obliczenia zastosowane przez program nie są odpowiednie należy za pomocą opcji "zmień strategie liczenia": https://pomoc.fakturownia.pl/3054550-Sposoby-wyliczania-wartosci-faktur-w-systemie-strategie-liczenia- zmienić schemat obliczeniowy do takiego, który będzie Pani odpowiadał.
Pozdrawiam,
Piotr

2020-10-02 07:34


Avatar sugester medium
Jakub
Jak wprowadzić paragon fiskalny z nipem nabywcy jako wydatek?

2021-03-07 17:12


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
w zakładcę wydatki można zmienić Typ dokumentu po kliknięciu Dodaj wydatek. Jeśli w liście dokumentów nie widzą Państwo dokumentu typu Paragon, należy taki dokument aktywować w Ustawienia -> Ustawienia konta, w sekcji Jakie dokumenty wystawiać.

Pozdrawiam,
Kacper

2021-03-08 15:47


Avatar sugester medium
Rob
Jak rozróżnić wydatki kosztowe od wydatków dotyczących zakupu towaru?

2021-06-01 21:20


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
do dokumentów można dodawać kategorie:
https://pomoc.fakturownia.pl/148182-Kategoryzacja-przychodow-i-wydatkow

Jeśli nie chcą Państwo, aby produkty z niektórych dokumentów dodawane były do bazy produktów w systemie, w Ustawienia -> Ustawienia konta -> konfiguracja -> Produkty można zaznaczyć "Wybierz na fakturze zakupowej, czy chcesz dodać produkt do bazy" i zapisać ustawienia.
Wtedy pod każdym produktem na dokumentach dodawanych w Wydatkach będzie można wybrać, czy produkt ma zostać dodany, czy nie.

Pozdrawiam
Kacper

2021-06-02 13:04


Avatar sugester medium
Slawek
Czy jest możliwość przypisać wydatek (np koszty transportu, koszty magazynowania) do danego magazynu ? Używam magazynu jako "wirtualnego koszyka" dla transakcji handlowej. W koszty wchodzi mi fracht morski, przeładunek, magazynowania, transport do klienta plus zakup jakiejs ilości towaru. Na koniec chciałbym moc wygenerować raport dla konkretnego magazynu, który podsumuje sprzedaż i koszty i pokaże marże. Jest taka mozliowsc?

2023-03-10 10:15


milenasz
milenasz
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

aby móc przypisywać wydatki do konkretnego magazynu, można w systemie poprzez Ustawienia > Dane firmy > Dodaj nowy dział, utworzyć nowe działy firmy i przypisać do nich konkretny magazyn. Tworząc nowy dział, należy na samym dole strony zaznaczyć checkbox przy opcji 'Ogranicz magazyny' i w rubryce wybrać konkretny magazyn. Zmiany należy zapisać. Wówczas podczas dodawania faktury wydatkowej, w sekcji Nabywca, po kliknięciu przycisku Edytuj w pierwszej rubryce będzie możliwość wybrania działu. Po jego zmianie system automatycznie będzie przypisał magazyn zgodnie z określonym w ramach działu.

Aby wygenerować raport, który podsumuje przychody i wydatki z możliwością wybrania dla jakiego magazynu system ma wykazać wartości, można skorzystać z raportu Przychody i Wydatki, który jest dostępny poprzez Raporty > Lista raportów > sekcja Wykresy.

2023-03-13 13:28


Avatar sugester medium
Larysa
Dzień dobry, jak do programu dodać koszty podroży służbowej? Konkretnie diety i transport. Spróbowałam dodać jako "Dokument wewnętrzny", ale on nadal nie pokazuje się w kosztach.

2023-03-21 11:37


nataliak
nataliak
Witam serdecznie,
proszę o doprecyzowanie co rozumie Pani przez sformułowanie "nie pokazuje się w kosztach".
Dokumenty kosztowe należy dodawać w zakładce Wydatki.
W funkcji Księgowość online dostępnej od planu abonamentowego Pro możemy także wybrać rodzaj wydatku np. koszty prowadzenia działalności.
https://pomoc.fakturownia.pl/6820328-Srodki-trwale-rodzaj-wydatkow#:~:text=Fakturownia%20oferuje%20mo%C5%BCliwo%C5%9B%C4%87%20okre%C5%9Blenia%20rodzaju,7%20oraz%20Ewidencji%20zakup%C3%B3w%20VAT.

Pozdrawiam,
Natalia.

2023-03-21 12:40


Avatar sugester medium
monika
Dzień dobry w jaki sposób mogę dodać wydatek w postaci kosztu prowadzenia biura w domu przy jdg?
pozdrawiam
monika

2024-04-09 10:39


milenasz
milenasz
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

rodzaj dokumentu, za pomocą którego uwzględni Pani wskazany wydatek należy skonsultować z biurem księgowym lub doradcą podatkowym. Jest możliwość wprowadzania części kosztów w postaci dowodu wewnętrznego, który można wystawić w Fakturowni. Więcej o tym typie dokumentu można przeczytać w tym artykule: https://pomoc.fakturownia.pl/3019707-Dowod-wewnetrzny.

Należy mieć jednak na uwadze, że dowód wewnętrzny dotyczy ściśle określonego katalogu wydatków i prawidłowość jego zastosowania w opisanym przypadku wymaga potwierdzenia z księgowością.

Pozdrawiam
Milena

2024-04-10 13:40


Avatar sugester medium
Anna
Z jakiej opcji należy skorzystać wprowadzając fakturę kosztową za paliwo, gdzie przysługuje 50% odliczenia Vat i 50% kosztów eksploatacji samochodu?

2024-07-18 10:15


milenasz
milenasz
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

obecnie w rozliczeniu paliwa i eksploatacji pojazdu nie funkcjonuje już opcja "Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 50%" oraz przypadek (netto+50%vat) x 100% w KUP (koszty uzyskania przychodu), 50% VAT.
Prawidłowe opcje przy rozliczeniach tego typu, które są dostępne w systemie opisane są szczegółowo w artykule https://pomoc.fakturownia.pl/94159060-Jak-wprowadzic-do-systemu-wydatek-zakupu-paliwa-i-eksploatacji-pojazdu.

Pozdrawiam
Milena

2024-07-18 13:02


Avatar sugester medium
Izabela
Mam pytanie
W wydatkach przy mechanizmie podzielonej płatności jak ustawić żeby było to widoczne w wyszukiwarce? Jest tylko opłacona, nieopłacona i częściowo opłacona?

2025-05-16 22:43


milenasz
milenasz
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

w systemie nie ma możliwości filtrowania po oznaczeniu MPP.

Aby móc wyszukiwać faktury, które oznaczono jako MPP, proszę skorzystać z opcji przypisywania do dokumentów kategorii. Kategorie tworzy się w zakładce Ustawienia > Kategorie. Kategorię do dokumentu przypisuje się w formularzu tworzenia/edycji faktury wydatkowej w polu Kategoria na górze formularza. Kategoria nie jest widoczna na dokumencie.

Wydatki można filtrować po kategoriach, dzięki czemu będą mogli Państwo wyszukać wszystkie dokumenty oznaczone taką kategorią.

Instrukcja ze strony pomocy: https://pomoc.fakturownia.pl/148182-Kategoryzacja-przychodow-i-wydatkow.

Pozdrawiam
Milena

2025-05-19 14:29


Dodaj komentarz