Gdzie określić rodzaj wydatku na potrzeby JPK i KPiR?

Utworzono: 2023-11-28
Ostatnia aktualizacja: 2025-11-27
Liczba odwiedzin posta: 3449

W Fakturowni możesz przypisać rodzaj wydatku już w momencie dodawania dokumentu - dzięki temu raporty JPK i KPiR będą automatycznie poprawnie skategoryzowane. W artykule pokazujemy, gdzie w formularzu dokumentu znaleźć odpowiednie pole oraz jak prawidłowo wybrać odpowiednią kategorię wydatku. Dzięki temu usprawnisz księgowość i unikniesz konieczności ręcznej kategoryzacji kosztów.

Rodzaje wydatków - gdzie określić?


Opcja księgowość online pozwala określać rodzaje wydatków na potrzeby JPK i KPiR. Opcja ta jest dostępna w planie Pro i Pro Plus. Oprócz określania rodzaju wydatku daje również możliwość określenia momentu ujęcia transakcji w podatku dochodowym oraz podatku VAT, a także dostęp do raportu KPiR.  

Aby móc określić rodzaj wydatku należy aktywować opcję Księgowość online w ustawieniach konta. 

W tym celu:
 
  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta

    Strona główna konta w systemie Fakturownia z menu i rozwiniętą opcją ustawień konta oraz dedykowanymi przyciskami do wystawienia dokumentów.
     
  2. na stronie Twoje konto, którą wyświetli system, zjedź na dół i znajdź sekcję Księgowość online

    Ustawienia konta z widoczną sekcją płatności online oraz aktywną opcją księgowość online.
     
  3. zaznacz checkbox przy opcji Księgowość online i zatwierdź zmiany klikając Zapisz na dole strony. 

Podczas dodawania faktury kosztowej na koncie, w formularzu pojawi się dodatkowa rubryka Rodzaj wydatku. Po kliknięciu w to pole system wyświetli listę, z której możesz wybrać odpowiedni rodzaj wydatku właściwy dla tej konkretnej transakcji.

Aby dodać wydatek w systemie:
 
  1. przejdź do zakładki Wydatki i kliknij przycisk Dodaj wydatek,

    Zakładka wydatki w systemie Fakturownia z możliwością stworzenia faktury kosztowej.
     
  2. system wyświetli formularz do wypełnienia - uzupełnij niezbędne dane, bazując na dokumencie, który otrzymałeś od sprzedawcy,
  3. aby określić rodzaj wydatku kliknij w pole Rodzaj wydatku i wybierz właściwą z dostępnych opcji,

    Formularz tworzenia faktury kosztowej w systemie Fakturownia z rozwiniętym polem rodzaj wydatku i opcjami m.in. zakup i eksploatacja pojazdu czy środki trwałe.
     
  4. zatwierdź utworzenie dokumentu klikając Zapisz na dole strony. 

Ponad utworzonym w systemie dokumentem pojawi się oznaczenie rodzaju wydatku wybranego w dedykowanej rubryce w formularzu tworzenia.
 
Przykładowa faktura kosztowa za zakup paliwa dla testowej firmy ABC z określonym rodzajem wydatku przypisanym do dokumentu.
 
WAŻNE! W systemie nie ma możliwości dodania własnego rodzaju wydatku, który będzie dostępny w tym polu.

Obecnie w rozliczeniu paliwa i eksploatacji pojazdu nie funkcjonuje już opcja 'Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 50%' oraz przypadek (netto+50%vat) x 100% w KUP (koszty uzyskania przychodu), 50% VAT.

Prawidłowe opcje przy rozliczeniach tego typu, które są dostępne w systemie to:
.
  • 'Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 100%', gdzie odliczymy netto 100% w KUP, 100% VAT;
  • 'Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 75%', gdzie odliczymy (netto+50%vat) x 75% w KUP, 50% VAT;
  • 'Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 20%', gdzie odliczymy (netto+50%vat) x 20% w KUP, 50% VAT;
  • 'Zakup paliwa i eksploatacja pojazdu 0%', gdzie odliczymy brutto 100% KUP,
gdzie KUP oznacza koszty uzyskania przychodu.
 
WAŻNE! Jeśli nie rozliczasz kosztów, ale chcesz odliczyć VAT z faktury dokumentującej wydatek związany z samochodem, w formularzu tworzenia/edycji wydatku skorzystaj z przycisku więcej → i po rozwinięciu sekcji Zobacz więcej opcji (Ukryj opcje dodatkowe jeśli już rozwinięte) zaznacz checkbox 'nie księguj' pod rubryką Data księgowania do podatku dochodowego.

Formularz tworzenia/edyci faktury kosztowej z aktywną sekcją dodatkowych ustawień w tym zaznaczoną opcję 'nie księguj' w dacie księgowania podatku dochodowego.


Sprawdź również:
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów (JPK KPiR)
Jak w Fakturowni dodać wyliczoną amortyzację?
Jak wprowadzić dodatkowe typy wydatków np. umowa o pracę, umowa o dzieło?
Powiadomienie o wzroście faktury wydatkowej od sprzedawcy


Powrót


Komentarze

Dodaj komentarz