Import klientów (lub produktów) z plików EXCEL do Fakturowni
Ostatnia aktualizacja: 2024-10-17
W systemie dostępna jest opcja importu danych na podstawie pliku. Plik z danymi możesz przygotować ręcznie lub pobrać go z innego systemu. Jeśli inny program ma możliwość eksportu danych do pliku w formacie .XLS,.XLSX (Excel), .TXT, .CSV, .TSV, takie dane możesz zaimportować na swojego konto. W tym artykule wskażemy w jaki sposób zaimportować bazę klientów oraz produktów.
Spis treści artykułu:
- jak zaimportować klientów
- jak zaimportować produkty
- jak uzyskać plik CSV z danymi do importu
- jak zaktualizować zaimportowane dane
Dowiedz się, jak skorzystać z tej funkcji, korzystając z interaktywnego przewodnika.
Jak zaimportować klientów do Fakturowni?
W celu zaimportowania bazy klientów do Fakturowni przygotuj plik z danymi, a następnie:
- przejdź do zakładki Ustawienia > Import > Importuj klientów (opcja importu klientów dostępna jest również z poziomu zakładki Klienci - kliknij ikonę zębatki w prawym, górnym roku i wybierz Import klientów z CSV);
- w polu Plik importu wgraj przygotowany plik, a następnie kliknij Dalej;
- po przetworzeniu pliku przez system kliknij przycisk Przejrzyj i importuj, by przejść do kroku 2 importu;
- zaznacz checkbox Plik posiada nagłówek, jeśli w przygotowanym pliku oprócz danych znajduje się również wiersz z nazwą kolumn (pozwoli to uniknąć błędu przy imporcie);
- w kroku drugim importu zweryfikuj poprawność zmiennych przypisanych do kolumn - aby system mógł prawidłowo zaimportować klientów, treść kolumny musi być zgodna z nazwą kolumny, czyli przypisaną zmienną;
- jeśli zmienna nie jest zgodna z zawartością kolumny kliknij tytuł i wybierz z dostępnych opcji zmienną zgodną co do zawartości lub pomiń;
- po dopasowaniu odpowiednich zmiennych zatwierdź import przyciskiem Importuj dane.
Jak zaimportować produkty do Fakturowni?
W celu zaimportowania bazy produktów do Fakturowni przygotuj plik z danymi, a następnie:
- przejdź do zakładki Ustawienia > Import > Importuj produkty (opcja importu produktów dostępna jest również z poziomu zakładki Produkty - kliknij ikonę zębatki w prawym, górnym roku i wybierz Import produktów);
- w polu Plik importu wgraj przygotowany plik, a następnie kliknij Dalej;
- po przetworzeniu pliku przez system kliknij przycisk Przejrzyj i importuj, by przejść do kroku 2 importu;
- zaznacz checkbox Plik posiada nagłówek, jeśli w przygotowanym pliku oprócz danych znajduje się również wiersz z nazwą kolumn (pozwoli to uniknąć błędu przy imporcie);
- w kroku drugim importu zweryfikuj poprawność zmiennych przypisanych do kolumn - aby system mógł prawidłowo zaimportować klientów, treść kolumny musi być zgodna z nazwą kolumny, czyli przypisaną zmienną;
- po dopasowaniu odpowiednich zmiennych zatwierdź import przyciskiem Importuj dane.
Jak uzyskać plik CSV z danymi do importu?
Plik CSV oddzielony przecinkami można uzyskać eksportując z programu EXCEL, Open Office lub Google Docs w następujący sposób :
- rozwinąć zakładkę Plik, a następnie wybierz Zapisz jako;
- w polu Nazwa pliku wpisz nazwę dla Twojego pliku;
- w polu Typ pliku wybierz opcję Tekstowy plik CSV lub Tekst (CSV);
- ustaw separator pól dla pliku CSV (opcjonalnie) - z reguły separatorem jest przecinek;
Jak zaktualizować zaimportowane dane?
Co się dzieje, jeżeli będziemy chcieli zaktualizować poprzedni import klientów lub produktów poprzez nadpisanie danych innym plikiem importu?
Jeżeli chodzi o dane klientów, podczas importowania pliku z zaktualizowanymi danymi program wyszukuje numery NIP klientów i automatycznie aktualizuje inne dane.
Aktualizacja danych dostępna jest z poziomu kroku 2 importu. Zaznacz checkbox przy opcji Aktualizuj pozycje. Następnie w wierszu KLUCZ zaznacz checkbox przy tej kolumnie, po której system ma znaleźć klientów na Twoim koncie. W wierszu AKTUALIZUJ zaznacz checkbox przy tych kolumnach, z których system ma zaczytać nowe dane klientów.
Jeżeli chodzi o aktualizację danych produktów szczegółową instrukcję znajdziesz w artykule Jak zaktualizować dane produktów, będących na stanie, razem z ich stanami magazynowymi za pomocą pliku importu.
Na podstawie pliku możesz również zaimportować faktury. O tym jak przenieść faktury pomiędzy oddzielnymi kontami w systemie przeczytasz w artykule Import faktur pomiędzy oddzielnymi kontami w Fakturowni (plik .XLS).
Jeżeli podczas importu pojawią się problemy, prosimy o kontakt pod adrsesem helpdesk@fakturownia.pl.
FAQ - pytania i odpowiedzi
Jakie zmienne przypisać, gdy chcę zaimportować:- jednostkę produktu - w pliku dodaj kolumnę z jednostką produktu i podczas importu przypisz do niej zmienną quantity_unit : Jednostka;
- kod dostawcy - w pliku dodaj kolumnę z kodem dostawy i podczas importu przypisz do niej zmienną supplier_code : Kod u dostawcy;
- produkt aktywny/nieaktywny - w pliku dodaj kolumnę, gdzie określisz wartość true, jeśli oznaczasz produkt jako nieaktywny i false jest ma być oznaczony jako aktywny, podczas importu do kolumny przypisz zmienną disabled : Nieaktywny;
- kod produktu - w pliku dodaj kolumnę z kodem produktu i podczas importu przypisz do niej zmienną position.code " pozycja - Kod produktu.
Interaktywny przewodnik poprowadzi Cię krok po kroku na rzeczywistych ekranach Fakturowni, umożliwiając łatwe zrozumienie i wykonanie potrzebnych działań.
Kliknij Start aby rozpocząć, a następnie klikaj w niebieskie pola, lub użyj strzałek w prawym dolnym rogu do nawigowania po instrukcji.
Powrót
Komentarze
Andrzej
jak zaimportować jednostkę np. "szt" lub "kg"?
2019-11-06 15:42
lukaszs
Parametr odpowiedzialny za jednostke to w systemie "quantity_unit".
Pozdrawiam,
Łukasz
2019-11-06 16:24
Pzemysław
jak zaimportować Kod dostawcy?
2020-08-25 08:01
Kacper_Seta
w kroku 2 importu do kolumny z pliku, w której znajdują się Kody u dostawcy, należy dopasować z listy rozwijalnej typ danych "supplier_code : Kod u dostawcy".
Pozdrawiam,
Kacper Seta
2020-08-25 12:30
Riko
2020-11-29 23:58
lukaszs
W pliku importu należy utworzyć kolumny i zatytułować je nagłówkami "quantity_unit" - dla jednostki oraz "gtu_codes" - dla kodów GTU.
Pozdrawiam,
Łukasz
2020-11-30 09:23
El
2020-12-12 19:41
lukaszs
Nagłówek kolumny z rabatem należy zatytułować "use_quantity_discount".
Pozdrawiam,
Łukasz
2020-12-14 11:27
Marcin
2021-01-03 21:51
lukaszs
Korzystając z planów abonamentowych Start ,Standard i Pro można wygenerować plik csv zawierający eksport do 1000 dokumentów.
W planie abonamentowym Pro Plus można wyeksportować maksymalnie do 10 tysięcy dokumentów w pliku csv.
W przypadku importu limit wynosi niezmiennie 1000 rekordów.
Pozdrawiam,
Łukasz
2021-01-04 10:13
wdz
2022-03-08 19:44
Kacper_Seta
aby klient został zaimportowany jako osoba prywatna, w pliku należy dodać dodatkową kolumnę i wpisać w niej wartość "false" przy klientach, którzy są osobą prywatną.
W kroku 2 importu, z listy nad daną kolumną należy wybrać typ danych "company : Firma".
Jeśli w tym samym pliku importujemy też firmy, przy firmach w tej kolumnie należy wpisać "true".
Pozdrawiam
Kacper
2022-03-09 09:31
Szymon
Co umieścić w kolumnie, aby oznaczać produktu jako aktywne / nieaktywne? To jest pole checkbox, a nie tekstowe. Czy to ma być TRUE i FALSE?
2022-04-30 15:57
Kacper_Seta
tak, w kolumnie, do której zostanie dopasowany typ danych "disabled : Nieaktywny" należy zaimportować:
true - aby oznaczyć produkt jako nieaktywny
false - aby oznaczyć produkt jako aktywny
Pozdrawiam
Kacper
2022-05-02 10:58
Tomek
2023-08-22 10:00
piotr.wajs
według komunikatu błędu system informuje, że próbuje Pan zaimportować produkty o nazwach, które już są w systemie.
Proszę wejść w zakładkę Magazyn/ Produkty> Produkty i w lewym panelu filtrującym na liście produktów wybieramy opcję 'więcej'. Następnie "Nieaktywne produkty> Tylko nieaktywne> Szukaj".
Wtedy w systemie prawdopodobnie powinny się pokazać produkty o nazwach, których nie można zaimportować.
Jeżeli produkty faktycznie są w systemie, to proszę podczas kolejnej próby importu produktów wybrać opcję aktualizacji: https://pomoc.fakturownia.pl/705815-Jak-zaktualizowac-dane-produktow-bedacych-na-statnie-razem-z-ich-stanami-magazynowymi-za-pomoca-pliku-importu.
Pozdrawiam,
Piotr
2023-08-24 16:34
Natalia
ID = SKU a Kod Produktu to EAN?
2023-11-06 13:01
piotr.wajs
jeżeli mówimy o sekcji dotyczącej samego produktu w systemie, to ID produktu jest numerem porządkowym produktu w systemie.
SKU odpowiada rubryce kodu produktu. Natomiast EAN jest to kod kreskowy do wprowadzenia w karcie produktu.
Pozdrawiam,
Piotr
2023-11-06 13:15
Alex
Często przy import produktów z CSV mam taki błąd: Błąd["Nazwa - zostało już zajęte"] | {"name":["- zostało już zajęte"]}. Co moge robić?
Pozdrawiam,
Alex
2024-05-25 09:42
Alex
2024-05-25 10:08
milenasz
komunikat wskazuje na to, że nazwa została już w ramach konta zajęta. W systemie nie może być dwóch produktów o dokładnie takiej samej nazwie. Jeśli na liście nie ma takiego produktu, prawdopodobnie jest on oznaczony jako nieaktywny. Wtedy w pliku importu należy zmienić nazwę na inną, by nie była 1:1 taka sama jak nazwa produktu nieaktywnego lub skorzystać z opcji aktualizacji produktu.
Przesyłam opis ze strony pomocy odnośnie nieaktywnych produktów: https://pomoc.fakturownia.pl/2759556-Produkty-nieaktywne-usuwanie-produktow-.
W przypadku dodatkowych pytań pozostaję do dyspozycji.
Pozdrawiam
Milena
2024-05-27 09:30
Gosia
chcemy przenieść produkty z obecnego systemu magazynowego do Państwa programu. Co trzeba dodać do pliku, jak ustawić przenoszone dane aby potem wycena sprzedanych roduktów wg FiIFO poszła poprawnie ?
pozdrawiam
Gosia
2024-10-15 14:38
lukaszs
import produktów ze stanem ilościowym został opisany w innym artykule bazy wiedzy. Przesyłam link:
https://pomoc.fakturownia.pl/705815-Jak-zaktualizowac-dane-produktow-bedacych-na-stanie-razem-z-ich-stanami-magazynowymi-za-pomoca-pliku-importu
Dziękuję za kontakt.
Pozdrawiam,
Łukasz
2024-10-16 10:15
Dodaj komentarz