Produkty: marża - raport produktowy w Fakturowni

Utworzono: 2025-10-27
Ostatnia aktualizacja: 2025-10-28
Liczba odwiedzin posta: 13

W Fakturowni raport Produkty – marża prezentuje dane dotyczące zyskowności sprzedaży produktów, czyli różnicy między przychodem ze sprzedaży a kosztem ich zakupu. Narzędzie pozwala analizować marżę, którą system wylicza na podstawie faktur sprzedaży i dokumentów PZ. Dzięki temu możesz szybko ocenić rentowność sprzedaży i lepiej zarządzać polityką cenową.

Raport Produkty: marża - jak wygenerować raport?


Fakturownia oferuje zestaw raportów pomagających w analizie danych sprzedażowych – od przychodów i wydatków, po statystyki dotyczące klientów i produktów. Wśród nich znajduje się raport Produkty: marża, który pozwala sprawdzić rentowność sprzedaży.

Aby wygenerować raport:
 
  1. przejdź do zakładki Raporty > Lista raportów

    Strona główna konta w Fakturowni z menu głównym oraz dedykowanymi przyciskami do tworzenia dokumentów oraz aktywną zakładką raporty.
     
  2. w sekcji Produkty wybierz raporty Produkty: marża klikając jego nazwę, 

    Lista raportów dostępnych do wygenerowania w Fakturowni z aktywnym raportem Produkty: marża, który wskazuje podsumowanie marży w oparciu o faktury sprzedażowe i PZ.
     
  3. system przeniesie Cię do formularza tworzenia raportu, gdzie możesz ustawić parametry raportu zgodnie z opisem poniżej - ustawienia na grafice wskazują domyślne parametry raportu (oprócz daty, która będzie się zmieniać w zależności od dnia generowania raportu), 

    Formularz generowania raportu Produkty: marża z możliwością ustawienia parametrów takich jak: zakres dat, typ produktu i podstawa wyliczania marży.
     
  4. zatwierdź wygenerowanie danych przez system przyciskiem Generuj raport


Raport Produkty: marża - parametry i działanie raportu


Ustalając parametry raportu możesz określić zakres dat, dzięki czemu system uwzględni w raporcie dane tylko za wybrany okres.

Parametry dostępne do ustalenia przy generowaniu raportu Produkty: marża w Fakturowni z możliwością wybrania zakresu dat za pomocą kalendarza.

Biorąc pod uwagę możliwość określenia zakresu dat przy generowaniu raportu, należy mieć na uwadze sposób jego działania. Raport zlicza dane od początku historii konta - od pierwszego dnia do daty wskazanej jako graniczna data zakończenia (pole Data do). Następnie odejmuje wartości obejmujące okres od pierwszego dnia do daty początkowej określonej w polu Data od.

Raport w pierwszej kolejności pobiera więc wszystkie akcje magazynowe PZ i wszystkie faktury przychodowe.

Następnie system analizuje kolejne faktury, zaczynając od najstarszej, i dopasowuje do każdej z nich odpowiednią ilość z przyjęć, aż do momentu, gdy na liście pojawią się faktury odpowiadające wybranemu przedziałowi dat, czyli wartości wskazanej w polu Data od.

Jeśli dla analizowanych faktur przychodowych system wykorzysta wszystkie dostępne przyjęcia produktu, a w wybranym zakresie dat nadal występują faktury sprzedażowe, wówczas ceny zakupu zostaną pobrane z karty produktu.
 
💡 Na przykład: przyjęto na stan magazynowy 1 sztukę produktu A za pomocą dokumentu PZ. Następnie zdjęto 1 sztukę tego produktu dokumentem WZ, który nie jest powiązany z żadną fakturą – WZ jest samodzielnym dokumentem. Kolejnym krokiem było wystawienie faktury sprzedażowej na 1 sztukę produktu A.

W takiej sytuacji w raporcie cena zakupu zostanie uzupełniona wartością z karty produktu, ponieważ dla tej faktury sprzedażowej nie było już przyjęcia, z którego system mógłby pobrać cenę zakupu. Jedyna PZ dla tego produktu, która znajdowała się w systemie, została wykorzystana – zgodnie z chronologią zdarzeń – przez dokument WZ niepowiązany z fakturą.

Gdyby dokument WZ nie istniał na koncie, system powiązałby fakturę sprzedażową z dostępną w systemie PZ i pobrał z niej cenę zakupu do raportu.

Raport nie uwzględnia dokumentów WZ. Nie ma znaczenia, czy dokument WZ jest powiązany z fakturą, czy został wystawiony jako samodzielny dokument.
 
💡 Na przykład: jeśli przyjęto 10 sztuk produktu B dokumentem PZ, a następnie te same 10 sztuk zdjęto ze stanu magazynowego dokumentem WZ bez powiązania z fakturą, system nie może ponownie wykorzystać ilości z tego PZ do pokrycia wartości wynikającej z faktury sprzedażowej.

Działanie raportu w skrócie:
 
  • system wybiera wszystkie przyjęcia danego produktu i układa je chronologicznie - od najstarszych do najnowszych,
  • lista przyjęć jest pomniejszana o wszystkie „wolne” wydania, czyli dokumenty WZ, które nie są powiązane z żadną fakturą,
  • następnie system pobiera wszystkie faktury sprzedażowe zawierające ten produkt i również układa je chronologicznie,
  • do każdej pozycji faktury po kolei dobierane jest odpowiednie przyjęcie, z którego pobierana jest cena zakupu,
  • jeśli zabraknie przyjęć do pokrycia danej pozycji, system pobiera cenę zakupu z karty produktu,
  • jeżeli w karcie produktu również nie ma ceny zakupu, zostaje ona ustawiona na poziomie pozycji, czyli równa się cenie sprzedaży.

W raporcie oprócz zakresu dat, którego mają dotyczyć dane możesz również wybrać:
 
  • typ produktu, który ma uwzględniać raport - domyślnie są to wszystkie produkty, ale możesz wyfiltrować dane tylko dla towarów lub tylko dla usług,
  • na podstawie jakich kwot system ma obliczać marżę dla produktu - domyślnie są to kwoty netto, ale dostępne są również do wyboru kwoty brutto.

Wszystkie te opcje możesz dostosować po kliknięciu przycisku ↓ więcej opcji

Dodatkowe parametry raportu produkty: marża z możliwością wybrania typu produktu uwzględnionego w raporcie oraz kwoty, po której system ma liczyć marżę.

Aby uruchomić opisane powyżej przeliczenia, kliknij przycisk Generuj raport i poczekaj, aż proces przetwarzania danych zostanie zakończony.

Poniżej wyświetli się lista produktów wraz z danymi dotyczącymi marży, które zostały wyliczone na podstawie informacji z konta.

Przykładowe dane w raporcie produkty: marża dla testowej firmy za okres od 1 października 2025 do 31 października 2025.

Raport można pobrać w formacie XLS za pomocą przycisku Eksportuj do XLS lub wydrukować/pobrać jako PDF, korzystając z przycisku Wydruk. Aby zapisać raport w formacie PDF, po wywołaniu wydruku w polu Urządzenie docelowe w oknie wydruku wybierz opcję Zapisz jako PDF lub Microsoft Print to PDF.

Dedykowane przyciski eksportu do XLS oraz wydruku danych wygenerowanych przez system w raporcie produkty: marża.

Kolumny w raporcie produktowym marża


Wygenerowany raport uwzględnia następujące kolumny:
 
  • produkt - lista produktów, która pojawiła się na fakturach sprzedażowych w okresie wybranym przy generowaniu raportu,
  • kod - kod produktu podany w karcie produktu w dedykowanym polu kod produktu - jeśli produkt nie ma uzupełnionego kodu pole to będzie puste,
  • ilość - suma ilości produktów, które sprzedano w wybranym przy generowaniu raportu okresie wynikająca z faktur sprzedażowych,
  • średnia marża - to różnica między cenami netto z faktur sprzedażowych i PZ podzielona przez ilość produktu z kolumny Ilość - jeśli ilość z faktur sprzedażowych pokrywa się z ilością na PZ, ceny netto zakupu zaczytane są z PZ, jeśli jakaś sprzedaż nie ma już możliwości pobrania ceny zakupu z PZ, wówczas pobiera cenę zakupu z karty produktu - jeśli w karcie produktu też nie ma ceny zakupu, to wtedy cena zakupu jest ustawiana na bazie pozycji, czyli wynosi dokładnie tyle, co cena sprzedaży,
  • średnia marża % - wskazuje jaki procent ze sprzedaży netto stanowi marża i jest liczona ze wzoru (Marża/Sprzedaż netto) *100% - wyliczana jest dopiero po ustaleniu przez system wartości w kolumnie Marża,
  • średni narzut % - wskazuje, jaki procent zakupu netto stanowi marża i jest liczony ze wzoru (Marża/Zakup netto) *100%,
  • marża  wyliczana jest ze wzoru Sprzedaż netto - Zakup netto,
  • zakup netto - suma cen zakupu netto na podstawie ilości sprzedanego produktu z kolumny Ilość - ceny zakupu netto do ustalenia sumy pobierane są z PZ, a jeśli system nie jest w stanie pokryć ilości produktu na fakturach sprzedażowych ilością z PZ, cenę zakupu pobiera z karty produktu, jeśli w karcie produktu też nie ma ceny zakupu, to wtedy cena zakupu jest ustawiana na bazie pozycji, czyli wynosi dokładnie tyle, co cena sprzedaży,
  • zakup brutto -  suma cen zakupu brutto na podstawie ilości sprzedanego produktu z kolumny Ilość - ceny zakupu brutto do ustalenia sumy pobierane są z PZ, a jeśli system nie jest w stanie pokryć ilości produktu na fakturach sprzedażowych ilością z PZ, cenę zakupu brutto pobiera z karty produktu, jeśli w karcie produktu też nie ma ceny zakupu, to wtedy cena zakupu jest ustawiana na bazie pozycji, czyli wynosi dokładnie tyle, co cena sprzedaży,
  • sprzedaż netto -  suma sprzedaży netto z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie dat, po których generowany był raport,
  • sprzedaż brutto - suma sprzedaży brutto z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie dat, po których generowany był raport,
  • VAT -  suma VAT z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie dat, po których generowany był raport.

Sprawdź również:
Raport Produkty: marża na podstawie faktur

Produkty - baza produktów w systemie
Czym jest marża i narzut?
Marża faktury widoczna na liście faktur
Aktualizacja ceny sprzedaży na podstawie zakładanej marży


Powrót


Dodaj komentarz