Cenniki: przypisywanie cen dostosowanych do Klientów

Utworzono: 2018-10-10
Ostatnia aktualizacja: 2020-01-03
Liczba odwiedzin posta: 2200

Wśród Użytkowników Fakturowni są osoby, które sprzedają te same produkty czy usługi w różnych cenach w zależności od potrzeb. Niekiedy oferują oni Kartę Stałego Klienta z 10-procentową zniżką, a czasem ceny ustalają "per klient". To właśnie dla nich w Fakturowni wprowadzono opcję Cenników.

Cenniki pozwalają na stworzenie listy produktów z dostosowaną ceną - inną niż ta wprowadzona na Karcie Produktu.
 

Tworzenie cennika


Aby włączyć opcję Cenników:
  • przejdź do menu Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Cenniki 
  • zaznacz pole wyboru Cenniki > Zapisz


Aby stworzyć nowy cennik:
  • przejdź do zakładki Magazyn > Cenniki 

 
  • naciśnij przycisk Dodaj nowy cennik 


Pojawi się pole, w którym możesz rozpocząć konfigurację cennika. Formularz zawiera następujące pola:

- Nazwa (wybrana przez Ciebie nazwa cennika);
- Waluta (zdefiniowanie waluty, w której sprzedawane będą produkty pochodzące z cennika);
- Uwagi (uwagi wewnętrzne dotyczące cennika, które będą widoczne jedynie na podglądzie danego cennika);
- Pozycje w cenniku (zdefiniowanie produktów znajdujących się w danym cenniku):
  • Produkt (nazwa produktu, który chcesz wybrać z Twojej bazy produktów i dodać do cennika);
  • Cena netto (po wybraniu produktu pole wskaże cenę netto z karty produktu, ale możesz ręcznie edytować cenę dla cennika);
  • Cena brutto (po wybraniu produktu pole wskaże cenę brutto z karty produktu, ale możesz ręcznie edytować cenę dla cennika);
  • Wylicz cenę ze zniżki procentowej (jeżeli cennik ma opierać się o zniżkę procentową, zaznacz to pole wyboru i wyznacz zniżkę);
  • Zdefiniuj podatek (jeżeli produkt sprzedawany jest z inną stawką podatku niż wskazana na karcie produktu (na przykład naliczana jest stawka krajowa innego państwa), zaznacz to pole wyboru i wyznacz podatek)


Po zapisaniu cennika możesz znaleźć go na liście cenników.
 

Przypisanie produktu do cennika

 
Do raz stworzonego cennika można przypisywać kolejne produkty. Aby to zrobić:

A) edycja cennika

  • przejdź do zakładki Magazyn > Cenniki 
  • otwórz wybrany cennik 
  • naciśnij niebieski przycisk Edytuj
  • przy pomocy zielonego przycisku z plusem dodaj kolejny produkt
B) edycja konkretnego produktu
  • przejdź do zakładki Magazyn > Produkty
  • przy pomocy kółka zębatego naciśnij przycisk Edytuj przy wybranym produkcie 
  • przejdź do zakładki Cenniki 
  • przypisz produkt do wybranego cennika



Bez względu na to, czy produkt przypisywany jest z poziomu cennika, czy z poziomu karty produktu, zapisane zmiany będą miały taki sam efekt i zostaną zaktualizowane dla całego cennika.


Przypisanie cennika do Klienta


Raz stworzony cennik możesz również przypisać do wybranych Klientów. Aby to zrobić:
  • przejdź do zakładki Klienci
  • przy pomocy kółka zębatego naciśnij przycisk Edytuj przy wybranym Kliencie
  • naciśnij przycisk Zobacz więcej opcji
  • wybierz Cennik, który będzie domyślnym cennikiem dla tego Klienta


Do jednego Klienta możesz przypisać jeden domyślny cennik, jednak będzie można edytować go podczas wystawiania faktury.
 

Sprzedaż produktów z cenami pochodzącymi z wybranego cennika


Podczas tworzenia dokumentu sprzedażowego można wywołać cennik na dwa sposoby:

A) poprzez wybór Klienta z przypisanym cennikiem;

B) poprzez wybór cennika z poziomu tabeli z pozycjami faktury



Pomimo wyboru cennika zachowana zostaje możliwość sprzedaży wszystkich produktów dostępnych dla danej transakcji (artykuł o produktach na fakturze) - również tych, dla których dany cennik nie ma zdefiniowanych odrębnych cen. Ceny zdefiniowane w cenniku pokażą się jedynie przy wywołanych z tego cennika produktach. Produkty niezdefiniowane w wywołanym cenniku zostaną zaciągnięte z ceną sprzedaży pochodzącą z karty produktu lub z ceną zdefiniowaną dla magazynu, z którego sprzedawany jest dany produkt.

Aby wskazać systemowi, jaka cena ma być zaciągana dla produktów niezdefiniowanych w cennikach:
  • przejdź do menu Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Cenniki
  • zaznacz pole wyboru Ceny produktów niezdefiniowanych w cenniku pobieraj z karty produktu (ignoruj ceny magazynowe) > Zapisz


Czy mogę zmienić ceny produktów na ceny z innego cennika po dodaniu produktów do faktury?

Jeśli przed dodaniem produktów do faktury wybrałeś jeden z dostępnych cenników, na przykład Karta Stałego Klienta, dodałeś produkty do faktury, po czym - przed zapisem dokumentu - stwierdziłeś, że ceny powinny zostać zaciągnięte z innego cennika, na przykład Okazjonalny -20%, możesz zmienić wybrany cennik używając przycisku Wybierz cennik. Otrzymasz wówczas pytanie o to, czy chcesz zmienić ceny produktów:



Po naciśnięciu przycisku OK ceny zostaną przeliczone.
Ceny zostaną jednak zmienione dla wszystkich produktów dodanych na fakturze, które znajdują się w wywołanym cenniku.
 
 

Użytkownicy a dostęp do cenników


Użytkownicy Fakturowni domyślnie mogą tworzyć, edytować i usuwać cenniki. Aby nałożyć restrykcję dotyczącą tej czynności:
  • przejdź do menu Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Użytkownicy i uprawnienia
  • zaznacz pole wyboru Zablokowanie dostępu do Magazynów dla użytkowników


Wszystkie osoby mające dostęp do konta będą mogły użyć zdefiniowanych cenników podczas tworzenia dokumentów.


Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Monika
Jeżeli mam w bazie 4500 tysiąca produktów i chce zrobić 3 cenniki np hurt/detal/detal stały klient to muszę przeklikać i dodać te wszystkie produkty x3 czyli 13500 razy ? Czy da się prościej ? Czy można cenniki zaimportować ? Czy taka funkcja jest w planach?

2019-11-28 19:57

Zgłoś naruszenie zasad

Daniel_W
Daniel_W
Odpowiedź główna   Witam,

Na chwilę obecną niestety nie ma możliwości dodania masowego produktów do cennika, nie ma również importu cenników. Przesłałem Państwa sugestię do naszego działu rozwoju. Mogę w zastępstwie polecić funkcję ustawienia domyślnego rabatu dla wybranych klientów. Opis i instrukcję znajdziecie Państwo w poniższym linku:
https://pomoc.fakturownia.pl/140651-Domyslny-rabat-i-termin-platnosci-dla-danego-klienta

Pozdrawiam,
Daniel


 

2019-11-29 09:14

Zgłoś naruszenie zasad

Avatar sugester medium
Jacek
Dołączam się do powyższego komentarza. O wiele prościej byłoby móc przypisać produkt do klienta z określoną ceną.

2020-01-03 09:31

Zgłoś naruszenie zasad

Daniel_W
Daniel_W
Odpowiedź główna   Panie Jacku,

W systemie jest możliwość dodania produktu do cennika, i przypisanie go do danego klienta. Proszę przeczytać instrukcję ponownie.

Pozdrawiam,
Daniel

2020-01-03 10:37

Zgłoś naruszenie zasad

Dodaj komentarz