Inbox - skrzynka odbiorcza na wydatki

Utworzono: 2025-06-16
Ostatnia aktualizacja: 2025-06-16
Liczba odwiedzin posta: 61

Inbox to skrzynka odbiorcza na Twoim koncie w Fakturowni, na którą możesz wygodnie przesyłać dokumenty kosztowe. Każdy właściciel konta może utworzyć unikalny adres e-mail. Wystarczy wysłać na ten adres wiadomość z załączoną fakturą, a dokument trafi do systemu jako wydatek oczekujący na zatwierdzenie. Dane z faktury możesz wczytać automatycznie dzięki funkcji OCR lub uzupełnić je ręcznie. To idealne rozwiązanie dla firm, które chcą szybko i bezpiecznie gromadzić dokumenty kosztowe w jednym miejscu.


Spis treści artykułu:

 

Jak działa Inbox – skrzynka odbiorcza na dokumenty kosztowe?


1. Dedykowany adres e-mail – każde konto w systemie Fakturownia może stworzyć swój indywidualny adres e-mail np. wydatki@testowafirma.fakturownia.pl.
2. Wysyłka faktur – wystarczy przesłać fakturę kosztową (obsługiwane formaty: PDF, JPG, TIFF, PNG, GIF) na ten adres. 
3. Odbiór i przetwarzanie dokumentów – przesłane faktury trafiają bezpośrednio do Fakturowni, gdzie widoczne są jako dokumenty oczekujące. Można je zaczytać jako dokument elektroniczny za pomocą OCR, który automatycznie rozpozna dane z faktury. Alternatywnie, dokument można wprowadzić ręcznie, jeśli preferujesz samodzielne uzupełnienie danych.


Dzięki skrzynce na wydatki Inbox możesz:

 
  • jednym kliknięciem przesyłać otrzymane mailowo faktury kosztowe prosto do Fakturowni (korzystając z funkcji “Prześlij dalej”, “Forward” itp.),
  • udostępnić adres e-mail na wydatki swoim kontrahentom – tak aby sami przesyłali faktury bezpośrednio na Twoje konto w Fakturowni,
  • szybko opłacać faktury z poziomu listy wydatków (przez BLIK, Szybki Przelew lub przelew tradycyjny po zeskanowaniu kodu QR).
 
WAŻNE! Faktury do inboxa należy przesyłać pojedynczo. Jeśli w jednej wiadomości znajdzie się kilka załączników, system pozwoli odczytać poprzez OCR tylko jeden z nich. W przypadku dodawania za pomocą opcji Wypełnij ręcznie, wszystkie załączniki będą dostępne do podglądu, jednak możliwe będzie uzupełnienie danych tylko w ramach jednego formularza.


Jak włączyć Inbox – skrzynkę odbiorczą na wydatki?


Chcąc aktywować funkcję:
 
  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Wydatki > Inbox – skrzynka odbiorcza na wydatki,
  2. kliknij przycisk Zdefiniuj e-mail

    Przycisk „Zdefiniuj e-mail” w ustawieniach skrzynki odbiorczej na wydatki, umożliwiający konfigurację adresu e-mail do wysyłania dokumentów kosztowych.
     
  3. ustal swój dedykowany adres e-mail, na który będą przesyłane faktury kosztowe – przykładowy e-mail to wydatki@testowafirma.fakturownia.pl gdzie: 
  4. wydatki – to dowolny tekst, jaki możesz wprowadzić np. koszty, faktury, zakupy itp. – możesz wykorzystać od 3 do 30 znaków, w tym małe litery, cyfry oraz znaki specjalne “.”,”-” i ”_”,
  5. testowafirma – to prefix Twojego konta, który możesz zmienić w zakładce Ustawienia > Ustawienia konta > Adres konta,
  6. .fakturownia.pl – domena naszego serwisu Fakturownia, której nie można zmienić, nawet jeśli masz aktywną funkcję wysyłka wiadomości e-mail poprzez własny serwer

    Okno konfiguracji Inboxu, w którym użytkownik wpisuje adres e-mail do ustawienia na konto fakturowania, z opcją zapisania.
     
  7. zatwierdź wprowadzony adres dla Twoich faktur kosztowych przyciskiem Zapisz

    Okno konfiguracji Inboxu, w którym użytkownik definiuje adres e-mail do wysyłania dokumentów kosztowych, z możliwością zapisania adresu.
     
  8. po zapisaniu adresu, w zakładce Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Wydatki > Inbox – skrzynka odbiorcza na wydatki będzie widoczny wprowadzony e-mail – po prawej stronie tego pola znajduje się ikona szybkiego kopiowania adresu, który możesz przekazać kontrahentowi do wysyłki faktur – możesz wyłączyć w każdym momencie ustawiony adres do wysyłki faktur kosztowych oraz zmienić e-mail na inny korzystając z przycisku Zmień e-mail

    Okno konfiguracji skrzynki odbiorczej Inbox, pokazujące zapisany adres e-mail do wysyłania dokumentów kosztowych z możliwością zmiany lub wyłączenia tej opcji.


Aktywna funkcja Inbox 
 

Po aktywacji funkcji, w zakładce Wydatki, po prawej stronie ekranu pojawi się Twój adres skrzynki wraz z opcją szybkiego kopiowania.

Widok zakładki "Twój adres skrzynki" w systemie, pokazujący zapisany adres e-mail do wysyłania dokumentów kosztowych.

Otrzymasz jednocześnie na adres e-mail Właściciela Konta wiadomość z potwierdzeniem aktywacji usługi. 

E-mail powiadamiający o aktywacji usługi Inbox na koncie użytkownika w systemie Fakturownia, z indywidualnym adresem e-mail do wysyłania dokumentów kosztowych.

Po przesłaniu faktury kosztowej na dedykowany adres e-mail Twojego konta w Fakturowni, faktura pojawi się na liście oczekiwanych wydatków do dodania w systemie. 

Widok zakładki "Wydatki" w systemie Fakturownia, z listą wydatków, w tym jednym dokumentem z przypisanym datą wystawienia oraz funkcją wysyłki.

Klikając na podgląd faktury kosztowej, widzisz przesłany załącznik z inboxa – teraz możesz dodać go na dwa sposoby:
 
  1. wybierając przycisk Wypełnij automatycznie, system wgra załącznik do OCR aby odczytać dane i przekształcić je w dokument elektroniczny,
  2. wybierając opcję Wypełnij ręcznie pojawi się formatka wydatku, którą należy uzupełnić samodzielnie na podstawie przesłanego załącznika. 

Obrazek przedstawiający fakturę oraz okno w systemie Fakturownia z opcją uzupełniania danych na wydatku, w tym użyciem funkcji OCR do automatycznego wypełnienia danych.

Po dodaniu wydatku, zostanie on uwzględniony w raportach systemowych w tym JPK, statystykach firmy oraz możesz go szybko opłacić z poziomu programu korzystając z funkcji opłacania kosztów w Fakturowni.

Obrazek przedstawiający listę wydatków w systemie Fakturownia z opcją "Opłać online" dla niektórych faktur oraz adresem skrzynki odbiorczej na wydatki.

Na liście faktur kosztowych przesłanych z inbox, przy każdej z nich pojawia się koperta:
 
  • czarna koperta – oznacza, że wydatek został dodany przez inbox – dzięki temu wiesz, które wydatki są wprowadzone samodzielnie w systemie przez Ciebie lub Twoich pracowników, a które zostały przesłane ze skrzynki odbiorczej dedykowanej do Twoich faktur kosztowych,
  • żółta koperta – oznacza, iż wydatek wymaga uzupełnienia,
  • czerwona koperta – pojawia się wyłącznie w planie Micro i Start kiedy osiągniesz limit 20 przesłanych dokumentów za pomocą inbox – skrzynki odbiorczej na wydatki.
 

Widok listy wydatków w systemie Fakturownia, z różnymi statusami dokumentów, ikonami e-maili i informacją o płatności.

Jeśli korzystasz z abonamentu Micro lub Start, podczas dodawania wydatku z inboxa system – oprócz opcji dodania dokumentu – wyświetli również informacje o dostępnych limitach. Gdy limit nie zostanie jeszcze wyczerpany, na liście faktur pojawi się ikona żółtej koperty, a w widoku dodawanego wydatku zobaczysz komunikat z informacją, ile dokumentów możesz jeszcze dodać. Po przekroczeniu limitu na liście faktur pojawi się ikona czerwonej koperty, a w podglądzie dokumentu wyświetli się komunikat informujący o przekroczeniu dostępnego limitu. Przyciski pozwalające na dodanie wydatku będą zablokowane. 

Komunikaty o przekroczeniu limitu dokumentów w planie Micro w systemie Fakturownia, z propozycją zmiany planu na wyższy.


Filtr wyszukiwania – Inbox


Na liście wydatków po lewej stronie w panelu filtrów znajduje się parametr Inbox. Po kliknięciu w to pole, możesz wybrać jedną z trzech opcji:
 
  • wszystkie – pokazuje wszystkie wydatki, które były przesyłane na skrzynkę inboxową;
  • zatwierdzone – pokazuje tylko zatwierdzone wydatki przesłane na inbox;
  • niezatwierdzone – pokazuje tylko niezatwierdzone wydatki przesłane na inbox;

Widok na zakładkę "Wydatki" w systemie Fakturownia, gdzie użytkownik może filtrować dokumenty według numeru, typu, daty i statusu, z widocznością opcji "Opłać online" dla faktur.


Aktywności związane z dokumentem – e-mail nadawcy


Po zatwierdzeniu dokumentu kosztowego, możesz zweryfikować z jakiego adresu e-mail został wysłany na Twój inbox. 

Wejdź w podgląd dokumentu, a następnie przejdź do sekcji aktywności związane z dokumentem, którą znajdziesz pod podglądem faktury. W wierszu Utworzenie dokumentu znajdziesz adres e-mail nadawcy, z którego wydatek został do Ciebie wysłany. 

Aktywności związane z dokumentem w systemie Fakturownia, z informacją o nadawcy wiadomości noreply@fakturownia.pl.

Limity i ograniczenia 

  1. Możliwość przesyłania wydatków przez Inbox jest ograniczona do 20 dokumentów w planie Micro i Start. Jeśli chcesz mieć nielimitowaną liczbę przesyłanych faktur kosztowych, przejdź na plan Standard lub wyższy – sprawdź cennik Fakturowni.
  2. W ramach płatnego abonamentu w serwisie Fakturownia otrzymujesz automatycznie odnawiające się odczyty OCR. W abonamencie Start są to 3 skany, w Standard – 5 skanów, a w Pro i Pro Plus – 10 skanów. Jeśli chcesz korzystać z funkcji Wypełnij automatycznie i przesłane do Inboxu wydatki odczytywać za pomocą OCR, po wykorzystaniu powyższych limitów możesz zwiększyć liczbę skanów, wykupując jeden z dostępnych pakietów OCR na okres 90 dni – sprawdź cennik OCR.
  3. Limit wielkości wiadomości przychodzących i wychodzących wynosi 20 MB. Limit ten dotyczy całej wiadomości, czyli treści oraz załączników.

Sprawdź również:
Import faktur po stronie wydatków
Wprowadzenie do wydatków faktury odwrotne obciążenie
Numerowanie faktur po stronie wydatków

Powiadomienie o wzroście faktury wydatkowej od sprzedawcy
Jak wprowadzić dodatkowe typy wydatków (np. umowa o prace, umowa o dzieło itp.)
 


Powrót


Dodaj komentarz