Rodzaj Klienta - rozróżnienie w sekcji przychodów i wydatków
Utworzono:
2016-06-02
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-07
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-07
Liczba odwiedzin posta: 7363
Jak rozdzielić klientów na potrzeby przychodów i wydatków w Fakturowni? Dowiedz się, jak włączyć funkcję oddzielnej bazy klientów dla dokumentów sprzedażowych i zakupowych, aby precyzyjnie zarządzać kontrahentami w systemie Fakturownia.
W Fakturowni można określić rodzaj klienta dzięki opcji oddzielnej bazy kontrahentów dla przychodów i wydatków, co pozwala rozróżnić sprzedawców od nabywców. Funkcja ta umożliwia prowadzenie osobnych baz klientów dla faktur sprzedażowych i zakupowych.
Aby aktywować oddzielną bezę klientów dla przychodów i wydatków:
Po aktywowaniu tej opcji, podczas wystawiania faktur sprzedażowych system będzie podpowiadać wyłącznie klientów, którzy w polu Rodzaj mają wybraną opcję Kupujący. Natomiast przy fakturach kosztowych system zasugeruje tylko tych kontrahentów, u których wybrana jest opcja Sprzedający.
Jeśli chcesz, aby klient był dostępny zarówno przy fakturach sprzedażowych, jak i kosztowych, przejdź do edycji jego danych i w polu Rodzaj zaznacz opcję Kupujący i Sprzedający. Po zapisaniu zmian klient będzie dostępny do wyboru po obydwu stronach.
Opcja Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków nie jest domyślnie aktywna na koncie.
W takim przypadku system automatycznie przypisuje rodzaj klienta na podstawie dokumentu, z którego został dodany — z faktury sprzedażowej jako Kupujący, a z faktury kosztowej jako Sprzedający. Jeśli klient zostanie dodany ręcznie poprzez przycisk Dodaj klienta w zakładce Klienci, pole Rodzaj w formularzu zostanie domyślnie ustawione na Kupujący.
Jeśli opcja Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków nie jest aktywna, system będzie podpowiadał klienta dla faktur sprzedażowych i kosztowych, nawet jeśli w karcie klienta przypisany ma konkretny rodzaj, a nie opcję kupujący i sprzedający.
Gdy opcja oddzielna baza klientów nie jest aktywna, a na fakturze sprzedażowej zaczytasz dane klienta z przypisanym rodzajem Sprzedający, system automatycznie zmieni jego rodzaj na Kupujący i Sprzedający. Analogicznie, jeśli klient z ustawionym rodzajem Kupujący zostanie użyty na fakturze kosztowej, jego rodzaj również zostanie zmieniony na Kupujący i Sprzedający.
Rodzaj klienta możesz zmienić na etapie dodawania klienta lub edycji już istniejącego.

Sprawdź również:
Dostosowanie wyświetlania kolumn na liście klientów
Jak ograniczyć widoczność klientów?
Jak pozbyć się zdublowanych klientów?
Jak przypisać kategorię do klienta?
Jak przyporządkować klienta tylko do jednego działu?
Rodzaj klienta - rozróżnienie w sekcji przychodów i wydatków
W Fakturowni można określić rodzaj klienta dzięki opcji oddzielnej bazy kontrahentów dla przychodów i wydatków, co pozwala rozróżnić sprzedawców od nabywców. Funkcja ta umożliwia prowadzenie osobnych baz klientów dla faktur sprzedażowych i zakupowych.
Aby aktywować oddzielną bezę klientów dla przychodów i wydatków:
- przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Klienci,
- zaznacz checkbox przy opcji Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków,
- zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz, który znajdziesz na dole strony.
Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków - jak zadziała system, gdy opcja jest aktywna?
Po aktywowaniu tej opcji, podczas wystawiania faktur sprzedażowych system będzie podpowiadać wyłącznie klientów, którzy w polu Rodzaj mają wybraną opcję Kupujący. Natomiast przy fakturach kosztowych system zasugeruje tylko tych kontrahentów, u których wybrana jest opcja Sprzedający.
Jeśli chcesz, aby klient był dostępny zarówno przy fakturach sprzedażowych, jak i kosztowych, przejdź do edycji jego danych i w polu Rodzaj zaznacz opcję Kupujący i Sprzedający. Po zapisaniu zmian klient będzie dostępny do wyboru po obydwu stronach.
Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków - jak zadziała system, gdy opcja jest nieaktywna?
Opcja Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków nie jest domyślnie aktywna na koncie.
W takim przypadku system automatycznie przypisuje rodzaj klienta na podstawie dokumentu, z którego został dodany — z faktury sprzedażowej jako Kupujący, a z faktury kosztowej jako Sprzedający. Jeśli klient zostanie dodany ręcznie poprzez przycisk Dodaj klienta w zakładce Klienci, pole Rodzaj w formularzu zostanie domyślnie ustawione na Kupujący.
Jeśli opcja Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków nie jest aktywna, system będzie podpowiadał klienta dla faktur sprzedażowych i kosztowych, nawet jeśli w karcie klienta przypisany ma konkretny rodzaj, a nie opcję kupujący i sprzedający.
Gdy opcja oddzielna baza klientów nie jest aktywna, a na fakturze sprzedażowej zaczytasz dane klienta z przypisanym rodzajem Sprzedający, system automatycznie zmieni jego rodzaj na Kupujący i Sprzedający. Analogicznie, jeśli klient z ustawionym rodzajem Kupujący zostanie użyty na fakturze kosztowej, jego rodzaj również zostanie zmieniony na Kupujący i Sprzedający.
Rodzaj klienta możesz zmienić na etapie dodawania klienta lub edycji już istniejącego.

Sprawdź również:
Dostosowanie wyświetlania kolumn na liście klientów
Jak ograniczyć widoczność klientów?
Jak pozbyć się zdublowanych klientów?
Jak przypisać kategorię do klienta?
Jak przyporządkować klienta tylko do jednego działu?
Powrót
Komentarze
Marek
2018-04-11 09:06
michalb
wybranie wartości w polu: "Rodzaj klienta" (Sprzedający; Kupujący; Kupujący lub Sprzedający) będzie miało zastosowanie dopiero w momencie zaznaczenia checkboxu "Oddzielna baza klientów dla przychodów i wydatków".
Przy braku zaznaczenia tego checkboxu, dane tego samego klienta będzie można wczytać zarówno po stronie Przychodów jak i Wydatków.
Pozdrawiam,
Michał.
2019-07-12 15:10
Dodaj komentarz