Produkty: marża na podstawie faktur – raport produktowy w Fakturowni
Utworzono:
2025-10-01
Ostatnia aktualizacja: 2025-10-08
Ostatnia aktualizacja: 2025-10-08
Liczba odwiedzin posta: 6
Raport produktowy: marża na podstawie faktur w Fakturowni pozwala przeanalizować rentowność sprzedaży. Dzięki niemu sprawdzisz zestawienie kosztów zakupu i przychodów ze sprzedaży, a także wyliczysz średnią marżę oraz narzut dla poszczególnych produktów. To praktyczne narzędzie, które pomoże Ci lepiej kontrolować finanse firmy i podejmować trafniejsze decyzje biznesowe.
W Fakturowni dostępne są raporty, które pozwalają generować szczegółowe informacje o przychodach, wydatkach, klientach czy produktach na podstawie wystawianych dokumentów. Jednym z raportów produktowych, który możesz utworzyć w systemie, jest raport Produkty: marża na podstawie faktur.
Aby wygenerować raport:
Raport umożliwia wskazanie przedziału czasowego w polach data od i data do, dzięki czemu system uwzględni tylko faktury z wybranego okresu.

Raport może wyszukiwać faktury według różnych dat zapisanych w dokumencie. Domyślnie ustawione jest wyszukiwanie po dacie sprzedaży, ale z listy możesz wybrać także datę wystawienia lub datę płatności. W zależności od wybranego kryterium system uwzględni faktury zgodne z tym ustawieniem.
Są to podstawowe ustawienia dostępne przy generowaniu raportu.

Po rozwinięciu dodatkowych opcji za pomocą przycisku ↓ więcej opcji pojawi się ustawienie, które decyduje o tym, jakie faktury zostaną uwzględnione w raporcie. W polu Typ produktu domyślnie zaznaczona jest opcja wszystkie, co oznacza, że system nie rozróżnia, czy na fakturze znajduje się towar (produkt fizyczny), czy usługa. Dzięki temu filtrowi możesz jednak zawęzić raport wyłącznie do faktur z produktami fizycznymi lub tylko z usługami.

Po ustawieniu wszystkich filtrów, według których chcesz uwzględnić dane w raporcie, kliknij przycisk Generuj dane. Po jego uruchomieniu na stronie pojawi się komunikat informujący o trwającym procesie generowania danych. Nie przerywaj tego procesu i poczekaj, aż system zakończy go po stronie serwera - wówczas wyświetli się podsumowanie danych.

Po przetworzeniu danych system wyświetli podstawowe informacje o raporcie: okres, którego dotyczą, walutę, na jaką przeliczono wartości (zgodnie z walutą główną konta), a także datę wygenerowania danych i firmę, dla której raport został utworzony.

Poniżej podsumowania znajduje się szczegółowa lista produktów uwzględnionych na fakturach sprzedażowych i kosztowych, których ilości są zgodne. Ważne, aby nazwa produktu była identyczna na obu dokumentach.
Sprawdź również:
Produkty - baza produktów w systemie
Czym jest marża i narzut?
Marża faktury widoczna na liście faktur
Aktualizacja ceny sprzedaży na podstawie zakładanej marży
Raport Produkty: marża na podstawie faktur - elementy raportu
W Fakturowni dostępne są raporty, które pozwalają generować szczegółowe informacje o przychodach, wydatkach, klientach czy produktach na podstawie wystawianych dokumentów. Jednym z raportów produktowych, który możesz utworzyć w systemie, jest raport Produkty: marża na podstawie faktur.
Aby wygenerować raport:
- przejdź do zakładki Raporty > Lista raportów,
- w sekcji Produkty wybierz raport Produkty: marża na podstawie faktur klikając jego nazwę,
- system przeniesie Cię do formularza generowania raportu, gdzie możesz ustawić parametry raportu zgodnie z opisem poniżej - ustawienia na grafice wskazują domyślne parametry raportu (oprócz daty, która będzie się zmieniać w zależności od dnia generowania raportu),
- zatwierdź wygenerowanie danych przez system przyciskiem Generuj raport.
Raport umożliwia wskazanie przedziału czasowego w polach data od i data do, dzięki czemu system uwzględni tylko faktury z wybranego okresu.

Raport może wyszukiwać faktury według różnych dat zapisanych w dokumencie. Domyślnie ustawione jest wyszukiwanie po dacie sprzedaży, ale z listy możesz wybrać także datę wystawienia lub datę płatności. W zależności od wybranego kryterium system uwzględni faktury zgodne z tym ustawieniem.
UWAGA! Jeśli na koncie aktywna jest opcja Księgowość online (dostępna od planu Pro) system pozwala wyszukiwać również po dacie rozliczenia podatku VAT oraz dacie rozliczenia podatku dochodowego.
Są to podstawowe ustawienia dostępne przy generowaniu raportu.

Po rozwinięciu dodatkowych opcji za pomocą przycisku ↓ więcej opcji pojawi się ustawienie, które decyduje o tym, jakie faktury zostaną uwzględnione w raporcie. W polu Typ produktu domyślnie zaznaczona jest opcja wszystkie, co oznacza, że system nie rozróżnia, czy na fakturze znajduje się towar (produkt fizyczny), czy usługa. Dzięki temu filtrowi możesz jednak zawęzić raport wyłącznie do faktur z produktami fizycznymi lub tylko z usługami.

Po ustawieniu wszystkich filtrów, według których chcesz uwzględnić dane w raporcie, kliknij przycisk Generuj dane. Po jego uruchomieniu na stronie pojawi się komunikat informujący o trwającym procesie generowania danych. Nie przerywaj tego procesu i poczekaj, aż system zakończy go po stronie serwera - wówczas wyświetli się podsumowanie danych.

Po przetworzeniu danych system wyświetli podstawowe informacje o raporcie: okres, którego dotyczą, walutę, na jaką przeliczono wartości (zgodnie z walutą główną konta), a także datę wygenerowania danych i firmę, dla której raport został utworzony.

Poniżej podsumowania znajduje się szczegółowa lista produktów uwzględnionych na fakturach sprzedażowych i kosztowych, których ilości są zgodne. Ważne, aby nazwa produktu była identyczna na obu dokumentach.
WAŻNE! Nie ma znaczenia, że wydatek został utworzony po fakturze sprzedażowej. Jeśli oba dokumenty mieszczą się w zakresie dat ustalonym podczas generowania raportu, system połączy je ze sobą.
Jeżeli produkt występuje wyłącznie na fakturze wydatkowej i w ramach dat raportu nie pojawia się na fakturze sprzedażowej, nie zostanie uwzględniony w raporcie.
Jeśli natomiast produkt znajduje się na fakturze sprzedażowej, ale system nie znajdzie odpowiadającej ilości na fakturze zakupowej, raport uwzględni ilość ze sprzedaży, a cenę zakupu pobierze z karty produktu. Jeśli w karcie produktu nie podasz cen zakupu raport w kolumnach zakup netto i zakup brutto wskaże 0.
Jeżeli produkt występuje wyłącznie na fakturze wydatkowej i w ramach dat raportu nie pojawia się na fakturze sprzedażowej, nie zostanie uwzględniony w raporcie.
Jeśli natomiast produkt znajduje się na fakturze sprzedażowej, ale system nie znajdzie odpowiadającej ilości na fakturze zakupowej, raport uwzględni ilość ze sprzedaży, a cenę zakupu pobierze z karty produktu. Jeśli w karcie produktu nie podasz cen zakupu raport w kolumnach zakup netto i zakup brutto wskaże 0.
Kolumny w raporcie produktowym marża na podstawie faktur
Wygenerowany raport uwzględnia następujące kolumny:
- produkt - lista produktów sprzedanych w okresie wybranym przy generowaniu raportu,
- kod - kod produktu podany w karcie produktu w dedykowanym polu kod produktu,
- ilość - suma ilości produktów, które sprzedano w wybranym przy generowaniu raportu okresie wynikająca z faktur sprzedażowych,
- średnia marża - to różnica między cenami netto z faktur sprzedażowych i faktur kosztowych podzielona przez ilość produktu z kolumny Ilość - jeśli ilość z faktur sprzedażowych pokrywa się z ilością na fakturach wydatkowych, ceny netto zakupu zaczytane są z faktur, jeśli jakaś sprzedaż nie ma już możliwości pobrania ceny zakupu z wydatku, wówczas pobiera cenę zakupu z karty produktu,
- średnia marża % - wskazuje jaki procent ze sprzedaży netto stanowi marża i jest liczona ze wzoru (Marża/Sprzedaż netto) *100% - wyliczana jest dopiero po ustaleniu przez system wartości w kolumnie Marża,
- średni narzut % - wskazuje, jaki procent zakupu netto stanowi marża i jest liczony ze wzoru (Marża/Zakup netto) *100%,
- marża - wyliczana jest ze wzoru Sprzedaż netto - Zakup netto,
- zakup netto - suma cen zakupu netto na podstawie ilości sprzedanego produktu z kolumny Ilość - ceny zakupu netto do ustalenia sumy pobierane są z faktury kosztowej, a jeśli system nie jest w stanie pokryć ilości produktu na fakturach sprzedażowych ilością z faktur kosztowych, cenę zakupu pobiera z karty produktu,
- zakup brutto - suma cen zakupu brutto na podstawie ilości sprzedanego produktu z kolumny Ilość - ceny zakupu brutto do ustalenia sumy pobierane są z faktury kosztowej, a jeśli system nie jest w stanie pokryć ilości produktu na fakturach sprzedażowych ilością z faktur kosztowych, cenę zakupu brutto pobiera z karty produktu,
- sprzedaż netto - suma sprzedaży netto z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie daty, po których generowany był raport,
- sprzedaż brutto - suma sprzedaży brutto z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie dat, po których generowany był raport,
- VAT - suma VAT z faktur sprzedażowych, które wystawiono w zakresie dat, po których generowany był raport.
Sprawdź również:
Produkty - baza produktów w systemie
Czym jest marża i narzut?
Marża faktury widoczna na liście faktur
Aktualizacja ceny sprzedaży na podstawie zakładanej marży
Powrót
Dodaj komentarz