Produkt wprowadzono w innej walucie niż wybrana na fakturze
Utworzono:
2015-05-14
Ostatnia aktualizacja: 2025-04-09
Ostatnia aktualizacja: 2025-04-09
Liczba odwiedzin posta: 6764
Co zrobić, gdy produkt został wprowadzony do bazy produktów w innej walucie niż ta wybrana na fakturze? W artykule wyjaśniamy, dlaczego taka sytuacja może się pojawić w Fakturowni oraz jak ją poprawnie obsłużyć, aby dokumenty uwzględniały prawidłowe wartości w wybranej przez Ciebie walucie. Sprawdź, co dla Ciebie oznacza komunikat produkt wprowadzony w innej walucie niż wybrana na fakturze i jak szybko rozwiązać tę sytuację.
Wybierając produkt na fakturze, który w karcie produktu ma ustaloną walutę inną niż waluta wybrana na formularzu faktury, system zasygnalizuje niespójność danych komunikatem o różnicy w walutach.
Kwestię tę wyjaśnimy na konkretnym przykładzie. W bazie produktów mamy dodany produkt A z przypisaną walutą EUR. Formatka tworzenia faktury zaczytuje domyślną walutę dla dokumentów czyli PLN, co wskazuje poniższy widok z systemu.

W przypadku wyboru produktu z listy podpowiadanych przez system i braku zmiany waluty dokumentu, system poinformuje o niespójności danych, wyświetlając komunikat o różnicy w walutach przy wskazanym produkcie.
W tym momencie masz do wyboru dwie opcje. Możesz zmienić walutę faktury, aby była zgodna z walutą zaczytanego produktu lub zignorować komunikat za pomocą przycisku Ignoruj.

Jeśli zmienisz walutę na formatce faktury, wówczas komunikat o różnicach w walucie zniknie.
W przypadku skorzystania z przycisku Ignoruj, program zmieni walutę produktu na taką samą, jak waluta faktury. Nie będzie to jednak wiązało się z przeliczeniem ceny produktu na walutę faktury — ceny pozostaną bez zmian, zmieni się jedynie waluta.
Dla przykładu: jeśli produkt o docelowej cenie brutto sprzedaży 50 EUR zostanie dodany na dokumencie i zignorujesz komunikat, faktura wykaże wartość 50 PLN (lub w innej walucie ustawionej dla dokumentu). Jeśli natomiast nie zignorujesz komunikatu i zmienisz walutę dla dokumentu na zgodną z walutą produktu, ale nadal chcesz uzyskać wartość np. w PLN, skorzystaj z opcji przeliczenia na wybraną walutę.
Sprawdź również:
Jak zmienić walutę na produkcie?
Jak zmienić walutę i język dla konkretnej faktury?
Osobne ceny sprzedaży dla magazynów
Produkt wprowadzono w innej walucie niż wybrana na fakturze
Wybierając produkt na fakturze, który w karcie produktu ma ustaloną walutę inną niż waluta wybrana na formularzu faktury, system zasygnalizuje niespójność danych komunikatem o różnicy w walutach.
Kwestię tę wyjaśnimy na konkretnym przykładzie. W bazie produktów mamy dodany produkt A z przypisaną walutą EUR. Formatka tworzenia faktury zaczytuje domyślną walutę dla dokumentów czyli PLN, co wskazuje poniższy widok z systemu.

W przypadku wyboru produktu z listy podpowiadanych przez system i braku zmiany waluty dokumentu, system poinformuje o niespójności danych, wyświetlając komunikat o różnicy w walutach przy wskazanym produkcie.
W tym momencie masz do wyboru dwie opcje. Możesz zmienić walutę faktury, aby była zgodna z walutą zaczytanego produktu lub zignorować komunikat za pomocą przycisku Ignoruj.

Jeśli zmienisz walutę na formatce faktury, wówczas komunikat o różnicach w walucie zniknie.
W przypadku skorzystania z przycisku Ignoruj, program zmieni walutę produktu na taką samą, jak waluta faktury. Nie będzie to jednak wiązało się z przeliczeniem ceny produktu na walutę faktury — ceny pozostaną bez zmian, zmieni się jedynie waluta.
Dla przykładu: jeśli produkt o docelowej cenie brutto sprzedaży 50 EUR zostanie dodany na dokumencie i zignorujesz komunikat, faktura wykaże wartość 50 PLN (lub w innej walucie ustawionej dla dokumentu). Jeśli natomiast nie zignorujesz komunikatu i zmienisz walutę dla dokumentu na zgodną z walutą produktu, ale nadal chcesz uzyskać wartość np. w PLN, skorzystaj z opcji przeliczenia na wybraną walutę.
Sprawdź również:
Jak zmienić walutę na produkcie?
Jak zmienić walutę i język dla konkretnej faktury?
Osobne ceny sprzedaży dla magazynów
Powrót
Komentarze
Magdalena
"Jeśli produkt wprowadzono w innej walucie niż wybrana na fakturze, cena zostanie automatycznie przeliczona na walutę faktury. " czyli co zrobic???????
2018-06-11 20:39
piotr.wajs
przepraszamy za skrót myślowy w poprzednim artykule.
Program nie przeliczy ceny automatycznie na produkcie, ale można zastosować przeliczenie na walutę na fakturze . Służy do tego rubryka "Przeliczaj na walutę".
W momencie gdy nie klikniemy przycisku "Ignoruj" i zmienimy walutę faktury oraz dostosujemy przeliczanie na walutę, wartość produktu zostanie przeliczona na inną walutę niż waluta produktu.
Pozdrawiam,
Piotr
2018-06-12 10:53
R2W Dawid Uliszewski
2021-02-02 17:23
piotr.wajs
w systemie można ustalić różne ceny waluty dla tego samego produktu z różnych magazynów: https://pomoc.fakturownia.pl/3488574-Rozne-ceny-produktow-dla-wielu-magazynow-.
Takich cen i walut można ustawić wiele. ale należy pamiętać, żeby uzyskać daną cenę sprzedaży należy ustawić na fakturze poprawny magazyn, do którego cena się odnosi.
Pozdrawiam,
Piotr
2021-02-03 16:53
Wojciech Borowiec
Panie Piotrze po zaznaczeniu przeliczaj walutę, w podglądzie widać tylko przeliczoną całą wartość faktury , a nie poszczególnych produktów. Po wejściu w magazyn i wybrany produkt dalej jest on widoczny tylko w walucie zakupu, a co gorsza cena sprzedaży pozostaje również w walucie zakupu i nie da się jej zmienić. Można to zmienić jedynie poprzez funkcje cenniki bądź określając odpowiednią cenę dla określonego magazynu o czym Pan wspomniał w poście wyżej. Czy jest możliwość aby w karcie produktu wyświetlała się cena zakupu w domyślnej walucie tj. w tej w której sprzedaje towar a nie tej której kupuje (kupuje towar w CZK i EUR a chciałbym widzieć w złotówkach). Z mojego punktu widzenia cena widoczna w walucie zakupowej nic mi nie mówi. Ciężko ją porównać oraz zobaczyć różnice w cenie zakupu i sprzedaży. Oczywiście przy jednoczesnej możliwości wprowadzenia faktur w wybranej walucie co jest ultra wygodne. Pozdrawiam
2021-08-18 22:56
piotr.wajs
tego typu przeliczenia na walutę sprzedaży/walutę konta są dostępne w systemie podczas wystawiania dokumentów magazynowych; https://pomoc.fakturownia.pl/22784402-Przeliczanie-walut-cen-zakupu-na-dokumentach-magazynowych-WZ.
Oczywiście po warunkiem, że produkt jest w odpowiedniej obsłużony w magazynie czyli najpierw uzupełnione są faktury zakupu oraz/lub dokumenty PZ, a dopiero potem następuje sprzedaż za pomocą faktury oraz wydanie dokumentem WZ.
Powyższy link zobrazuje możliwości przeliczenia walut na dokumentach magazynowych.
Pozdrawiam,
Piotr
2021-08-20 16:03
aga
Sam wydruk magazynu co miesiąc jest skomplikowany. Przy tylu opcjach i tak nie dostaję tego, co chcę... 2 dwustronnie zadrukowane kartki z danymi, których nie potrzebuję, zamiast jednej strony....
2021-09-28 19:27
piotr.wajs
Pani Agnieszko poza ogólnymi informacjami na temat programu, nie widzę opisu konkretnego przypadku w programie, który sprawia Pani problem.
W systemie można używać jednego magazynów i również obsługiwać w nim wiele walut. Odnośnie jednak porównania z Optima, to program Cormarchu jest dedykowanym programem księgowym, a Fakturownia jest programem do faktur z elementami księgowymi oraz magazynem.
Proszę o opis konkretnego przypadku w magazynie, który sprawia Pani kłopot.
Pozdrawiam,
Piotr
2021-09-29 09:58
Lukasz
2023-05-07 14:24
piotr.wajs
przykro mi, bez obsługi magazynów oraz dodania dokumentów magazynowych nie ma możliwości przeliczania pozycji na formularzu faktury.
Proponuję użyć opcji dodawania cenników dla Klientów, gdzie w cennikach można określić wartość w innej walucie dla każdego produktu: https://pomoc.fakturownia.pl/25048942-Cenniki-przypisywanie-cen-dostosowanych-do-Klientow.
Cenniki jednak należy aktualizować ręcznie, w momencie gdy zmienią się ceny w głównej walucie.
Pozdrawiam,
Piotr
2023-05-08 11:01
Łukasz
Kupuję produkty w złotówkach z vatem 23% i dodaję je jako faktury zakupowe. Automatycznie tworzy się przyjęcie magazynowe i produkty są dodawane do magazynu.
Teraz chcę ustawić cenę sprzedaży tych produktów, ale w EURO z vatem 0%. Po wybraniu waluty EUR na karcie produktu system od razu zmienia walutę zakupu również na EURO, ale w skali 1:1, nie przelicza tego.
Nie robi to problemu w raportach, bo faktury zakupowe dalej są w złotówkach, ale przez to pokazuje mi marże np. -150%.
Na przykładzie. Kupuję produkt za 10zł netto. Ustawiam cenę sprzedaży na 5€ i cena zakupu automatycznie zmienia mi się na 10€, a marża na -100%.
Bardzo proszę o informację czy można temu zapobiec
2025-01-23 22:38
sandrag
w jednej karcie produktu można wybrać jedną walutę główną, ewentualnie ceny można rozróżnić ze względu na magazyny.
Jeżeli produkty kupowane są w złotówkach, w karce produktu również można wybrać walutę PLN - posługując się przytoczonym przykładem, cena zakupu to 10 zł netto, a cena sprzedaży to np. 25 zł netto. Dodatkowo należy zaznaczyć opcję "Osobne ceny sprzedaży dla magazynów" i wprowadzić cenę w euro, np. 5 EUR netto dla magazynu X.
Gdy tak przygotowany produkt zostanie zaczytany na fakturę sprzedażową (z przypisanym magazynem X), system zaciągnie cenę 5 EUR netto. Po zapisaniu faktury i utworzeniu dokumentu WZ, cena zakupu to będzie 10 zł netto, a cena sprzedaży to będzie 5 euro netto.
Pozdrawiam
Sandra
2025-01-24 16:57
Łukasz
Niestety nie rozwiązuje to problemu marży. W obu przypadkach marża jest pokazana na minusie, a ceny nie aktualizują się przy zmianie ceny zakupu. Czyli jedyna opcja to ręczne aktualizowanie cen sprzedaży w EURO, jeżeli cena zakupu w PLN się zmieni?
2025-01-24 23:10
sandrag
tak, cennik zadziała w ten sam sposób - nie ma tu znaczących różnic poza samym przygotowaniem systemu, a następnie wyborem źródła, dzięki któremu system będzie się kierował ceną w euro (magazyn lub cennik).
Aby marża wyliczana była prawidłowo, konieczne byłoby posługiwanie się tylko jedną walutą. Jeżeli zakupują Państwo towar w złotówkach, konieczne jest przeliczenie ceny zakupu na euro jeszcze przed dodaniem produktów do systemu.
Pozdrawiam
Sandra
2025-01-27 16:58
Dodaj komentarz