Anulowanie faktur

Utworzono: 2014-08-08
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-21
Liczba odwiedzin posta: 10334

Jak anulować fakturę w Fakturowni? W systemie Fakturownia możesz łatwo anulować błędnie wystawioną fakturę, bez konieczności jej usuwania. Anulowanie faktury to bezpieczny sposób na zachowanie porządku w dokumentacji sprzedażowej i zgodność z przepisami księgowymi. W tym artykule krok po kroku pokazujemy, jak prawidłowo anulować fakturę i co oznacza taki status w systemie.

Jak anulować fakturę w systemie?


Jeżeli chcesz anulować fakturę, którą wystawiłeś w systemie, a nie możesz jej już usunąć:

 
  1. przejdź do podglądu dokumentu, który chcesz anulować poprzez zakładkę Przychody (aby przejść do podglądu dokumentu, kliknij na liście jego numer), 

    Lista faktur w module „Przychody” — widoczne faktury sprzedażowe wystawione w kwietniu i maju bieżącego roku w programie do fakturowania.
     
  2. z menu podręcznego ponad dokumentem wybierz Więcej opcji > Anulowanie dokumentu

    Widok anulowania faktury w systemie — rozwinięte menu „Więcej opcji” z zaznaczoną opcją „Anulowanie dokumentu” dla faktury nr 3/04/2025.
     
  3. uzupełnij pole dotyczące powodu anulowania faktury i zatwierdź proces przyciskiem Anuluj fakturę

    Okno anulowania faktury z polem „Powód anulowania” i niebieskim przyciskiem „Anuluj fakturę” do potwierdzenia operacji.
     
  4. po zatwierdzeniu anulowania dokument zmieni typ na faktura anulowana, a powód anulowana pojawi się na górze dokumentu.  

    Podgląd anulowanej faktury z nagłówkiem „Faktura anulowana” i powodem anulowania wyświetlonym nad szczegółami dokumentu.
 
WAŻNE! Nie można anulować najnowszego dokumentu na liście. Zaleca się usunięcie ostatnio wystawionego dokumentu, co system wskaże komunikatem.


Nie można cofnąć czynności anulowania faktury po jej zatwierdzeniu. 

Anulowane dokumenty nie są ujmowane w raportach generowanych w systemie.

Jeśli na koncie aktywna jest obsługa magazynowa, pole, w którym należy podać powód anulowania będzie uwzględniać również checkbox pozwalający na usunięcie powiązanego dokumentu magazynowego. 

Okno anulowania faktury z zaznaczoną opcją „usuń powiązane dokumenty magazynowe” i polem na wpisanie powodu anulowania.
 

UWAGA! Opcja anulowania dokumentu nie jest dostępna dla paragonów

Jak wyszukać na koncie dokumenty anulowane?


Anulowane dokumenty są nadal dostępne w systemie. Możesz je znaleźć w zakładce Przychody > Wszystkie lub Przychody > Faktury.

Jeśli chcesz wyfiltrować listę wyłącznie dokumentów anulowanych:

 
  1. przejdź do zakładki Przychody/Faktury > Wszystkie lub Przychody/Faktury > Faktury

    Menu główne programu do fakturowania z rozwiniętą zakładką „Przychody” i zaznaczoną opcją „Faktury” po lewej stronie.
     
  2. kliknij pole Typ dokumentu w panelu filtrującym, zaznacz checkbox przy opcji faktura anulowana i zatwierdź wyszukiwanie przyciskiem Szukaj na dole panelu, 

    Opcja filtrowania listy dokumentów po typie dokumentu pozwalająca na wyszukanie w systemie Fakturownia faktur oznaczonych jako anulowane.
     
  3. system wyświetli listę dokumentów anulowanych,
  4. listę tak wyszukanych dokumentów możesz eksportować korzystając z przycisku Eksport/Wydruki

    Widok listy anulowanych faktur w systemie do fakturowania z możliwością eksportu dokumentów do plików XLS, CSV lub XML.

Typ dokumentu faktura anulowana możesz zmienić poprzez edycję anulowanego dokumentu. Z poziomu formularza edycji, w polu Typ wybierz z listy właściwy typ dokumentu np. faktura i zatwierdź komunikat o wyczyszczeniu niezapisanych pól. Zwróć uwagę na numer dokumentu, jaki pojawi się w polu numer po zatwierdzeniu komunikatu. Jeśli na koncie wystawiono kolejne numery w danym formacie numerowania, numer zmieni się automatycznie na kolejny przypadający w danym formacie. Jeśli chcesz zachować numer wcześniej przypisany do dokumentu, zmień go ręcznie. 

Pole zmiany typu dokumentu w formularzu faktury — rozwijana lista z opcją „Faktura anulowana” aktywna oraz zaznaczona data i dane nabywcy.


Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
Czym jest proforma i wystawić z niej fakturę VAT?
Anulowanie faktury z poziomu aplikacji mobilnej
Jak usunąć fakturę?
Jak utworzyć korektę do faktury?



Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Dorota
Dlaczego nie ma w pomocy informacji na temat zamówień? Mam problem, wystawiam faktury przekształcając zamówienia i one nie znikają. Zostaje faktura i zamówienie i robi się bałagan. Nie wiem, czy jest jakiś sposób, aby zamówienie przekształcone w fakturę - a więc już nieaktualne - zniknęło. Jest możliwość anulowania, ale w pomocy doczytałam się tylko o fakturze. W ustawieniach konta nie ma nic o zamówieniach.

pozdrawiam

Dorota Bajkowska

2017-11-23 09:11


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Witam, generalnie jeżeli tworzy Pani dokument nieksięgowy np. fakturę Proforma, Zamówienie to po użyciu opcji "Kopiuj do VAT", albo "Utwórz fakturę" dokumentu te nie znikają. Dokumenty księgowe nie są policzalne w raportach systemowych i są dokumentami uniwersalnymi , więc nie ma powodu żeby znikały.
Jeżeli jednak chce Pani nadpisać dokument nieksięgowy jako dokument księgowy np. Faktura proszę edytować zamówienie i zmienić typ dokumentu na faktura. Wtedy zamieni Pani typ dokumentu i nie będzie już zamówienia.
Pozdrawiam,
Piotr

2017-11-23 09:49


Avatar sugester medium
Sabina
Witam.
Dlaczego nie można anulować faktury wystawionej w m-cu październiku tylko zaleca się jej usunięcie? Faktura dotyczy przesyłki, która została uszkodzona i wolałabym mieć ją jako anulowaną.
Pozdrawiam
Sabina

2019-10-09 13:13


jarek
jarek
Odpowiedź główna   Dzień dobry, 

dziękujemy za przesłanie wiadomości. System uniemożliwia anulowanie ostatniej wystawionej faktury, po wystawieniu kolejnego dokumentu  będzie możliwość jej anulowania. 

W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji. 

Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur

2019-10-09 13:45


Avatar sugester medium
Arek
Dzień dobry,
czy po anulowaniu faktury przychód zostanie automatycznie pomniejszony o wartość tej faktury?

2020-09-17 17:09


jarek
jarek
Odpowiedź główna   Dzień dobry, 

dziękuje za przesłanie wiadomości. System nie uwzględnia anulowanych faktur w raporcie np wykaz przychodów. Proszę jednak o doprecyzowanie pytania. 

W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji. 

2020-09-22 16:11


Avatar sugester medium
Stargel
Dzień dobry, mam pytanie odnośnie anulowania faktur zaliczkowych. Czy jeśli do faktury zaliczkowej jest zrobiona korekta "na 0", to czy można anulować tą fakturę aby nie pojawiała się w fakturach do wystawienia faktur końcowych. Ewentualnie czy anulując fakturę tworzy się automatycznie korekta całościowa lub jak oprócz anulowania takiej faktury można ją usunąć aby nie pojawiała się w fakturach które nie mają faktury końcowej

2022-09-27 11:27


jarek
jarek
Odpowiedź główna   Dzień dobry, 

dziękuj za przesłanie wiadomości. Jeżeli dokonają Państwa anulowania dokumentu jakim jest faktura zaliczkowa, nie będzie ona możliwa do wyboru w dokumentach zaliczkowych. Ponieważ typ dokumentu zostanie zmieniony na faktura anulowana.

Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur

W przypadku jeżeli utworzyli Państwo fakturę korektę do faktury zaliczkowej, będzie ona dostępna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jednak po jej dodaniu będzie również informacja o utworzeniu do niej faktury korygującej widoczna na fakturze końcowej. 

Faktura zaliczkowa, nie będzie widoczna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jedynie w przypadku dodania jej do faktury końcowej. 

W przypadku dodatkowych pytań, pozostaje do dyspozycji. 

2022-09-27 12:54


Avatar sugester medium
Anna
Co zrobić w przypadku jeśli klient po wystawieniu FV zrezygnuje? Zrobić korektę czy anulować ? I czy kopia korekty czy anulowania jest dla klienta ? A co w przypadku kiedy została eksportowana do KSeF, ta sama procedura anulowania lub korekty ?

2023-07-06 18:32


nataliak
nataliak
Dzień dobry,
w systemie można zarówno anulować fakturę jak i wystawić fakturę korygującą.
W kwestii które rozwiązanie należy zastosować w danym przypadku oraz jaka jest procedura postępowania przy anulowaniu bądź skorygowaniu faktury proszę skontaktować się ze swoją księgowością, ponieważ Fakturownia nie udziela porad księgowych.

W razie dalszych pytań odnośnie technicznej obsługi programu jesteśmy do dyspozycji.

Pozdrawiam,
Natalia.

2023-07-07 09:18


Dodaj komentarz