Anulowanie faktur
Ostatnia aktualizacja: 2025-09-11
Jak anulować fakturę w Fakturowni? W systemie Fakturownia możesz łatwo anulować błędnie wystawioną fakturę, bez konieczności jej usuwania. Anulowanie faktury to bezpieczny sposób na zachowanie porządku w dokumentacji sprzedażowej i zgodność z przepisami księgowymi. W tym artykule krok po kroku pokazujemy, jak prawidłowo anulować fakturę i co oznacza taki status w systemie.
Jak anulować fakturę w systemie?
Jeżeli chcesz anulować fakturę, którą wystawiłeś w systemie, a nie możesz jej już usunąć:
- przejdź do podglądu dokumentu, który chcesz anulować poprzez zakładkę Przychody (aby przejść do podglądu dokumentu, kliknij na liście jego numer),
- z menu podręcznego ponad dokumentem wybierz Więcej opcji > Anulowanie dokumentu,
- uzupełnij pole dotyczące powodu anulowania faktury i zatwierdź proces przyciskiem Anuluj fakturę,
- po zatwierdzeniu anulowania dokument zmieni typ na faktura anulowana, a powód anulowana pojawi się na górze dokumentu.
Nie można cofnąć czynności anulowania faktury po jej zatwierdzeniu.
Anulowane dokumenty nie są ujmowane w raportach generowanych w systemie.
Jeśli na koncie aktywna jest obsługa magazynowa, pole, w którym należy podać powód anulowania będzie uwzględniać również checkbox pozwalający na usunięcie powiązanego dokumentu magazynowego.
Jak wyszukać na koncie dokumenty anulowane?
Anulowane dokumenty są nadal dostępne w systemie. Możesz je znaleźć w zakładce Przychody > Wszystkie lub Przychody > Faktury.
Jeśli chcesz wyfiltrować listę wyłącznie dokumentów anulowanych:
- przejdź do zakładki Przychody/Faktury > Wszystkie lub Przychody/Faktury > Faktury,
- kliknij pole Typ dokumentu w panelu filtrującym, zaznacz checkbox przy opcji faktura anulowana i zatwierdź wyszukiwanie przyciskiem Szukaj na dole panelu,
- system wyświetli listę dokumentów anulowanych,
- listę tak wyszukanych dokumentów możesz eksportować korzystając z przycisku Eksport/Wydruki.
Typ dokumentu faktura anulowana możesz zmienić poprzez edycję anulowanego dokumentu. Z poziomu formularza edycji, w polu Typ wybierz z listy właściwy typ dokumentu np. faktura i zatwierdź komunikat o wyczyszczeniu niezapisanych pól. Zwróć uwagę na numer dokumentu, jaki pojawi się w polu numer po zatwierdzeniu komunikatu. Jeśli na koncie wystawiono kolejne numery w danym formacie numerowania, numer zmieni się automatycznie na kolejny przypadający w danym formacie. Jeśli chcesz zachować numer wcześniej przypisany do dokumentu, zmień go ręcznie.

Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
Czym jest proforma i wystawić z niej fakturę VAT?
Anulowanie faktury z poziomu aplikacji mobilnej
Jak usunąć fakturę?
Jak utworzyć korektę do faktury?
Powrót
Komentarze
Dorota
pozdrawiam
Dorota Bajkowska
2017-11-23 09:11
piotr.wajs
Jeżeli jednak chce Pani nadpisać dokument nieksięgowy jako dokument księgowy np. Faktura proszę edytować zamówienie i zmienić typ dokumentu na faktura. Wtedy zamieni Pani typ dokumentu i nie będzie już zamówienia.
Pozdrawiam,
Piotr
2017-11-23 09:49
Sabina
Dlaczego nie można anulować faktury wystawionej w m-cu październiku tylko zaleca się jej usunięcie? Faktura dotyczy przesyłki, która została uszkodzona i wolałabym mieć ją jako anulowaną.
Pozdrawiam
Sabina
2019-10-09 13:13
jarek
dziękujemy za przesłanie wiadomości. System uniemożliwia anulowanie ostatniej wystawionej faktury, po wystawieniu kolejnego dokumentu będzie możliwość jej anulowania.
W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji.
Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur
2019-10-09 13:45
Arek
czy po anulowaniu faktury przychód zostanie automatycznie pomniejszony o wartość tej faktury?
2020-09-17 17:09
jarek
dziękuje za przesłanie wiadomości. System nie uwzględnia anulowanych faktur w raporcie np wykaz przychodów. Proszę jednak o doprecyzowanie pytania.
W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji.
2020-09-22 16:11
Stargel
2022-09-27 11:27
jarek
dziękuj za przesłanie wiadomości. Jeżeli dokonają Państwa anulowania dokumentu jakim jest faktura zaliczkowa, nie będzie ona możliwa do wyboru w dokumentach zaliczkowych. Ponieważ typ dokumentu zostanie zmieniony na faktura anulowana.
Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur
W przypadku jeżeli utworzyli Państwo fakturę korektę do faktury zaliczkowej, będzie ona dostępna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jednak po jej dodaniu będzie również informacja o utworzeniu do niej faktury korygującej widoczna na fakturze końcowej.
Faktura zaliczkowa, nie będzie widoczna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jedynie w przypadku dodania jej do faktury końcowej.
W przypadku dodatkowych pytań, pozostaje do dyspozycji.
2022-09-27 12:54
Anna
2023-07-06 18:32
nataliak
w systemie można zarówno anulować fakturę jak i wystawić fakturę korygującą.
W kwestii które rozwiązanie należy zastosować w danym przypadku oraz jaka jest procedura postępowania przy anulowaniu bądź skorygowaniu faktury proszę skontaktować się ze swoją księgowością, ponieważ Fakturownia nie udziela porad księgowych.
W razie dalszych pytań odnośnie technicznej obsługi programu jesteśmy do dyspozycji.
Pozdrawiam,
Natalia.
2023-07-07 09:18
monika
zdublowało nam się 250 szt faktur. Niestety po zaznaczeniu faktur nie pojawia się w menu powyżej opcja "Anuluj faktury". Jest opcja "Usuń ", ale opcji anuluj nie ma. Mogę je anulować tylko ze środka faktury. Dlaczego nie pojawia się opcja zbiorczego anulowania faktur, czy mam błędne ustawienia (jakie?)
2025-09-11 10:28
monika
nie pojawia się opcja seryjnego anulowania faktur po zaznaczeniu kilku pozycji, jest tylko opcja usuń. Dlaczego?
2025-09-11 10:33
lukaszs
opcja jest dostępna tylko w podglądzie konkretnego dokumentu. Każdorazowo należy wpisać powód anulowania, stąd ograniczenie do jednej faktury.
Dziękuję za kontakt.
Pozdrawiam,
Łukasz
2025-09-11 10:48
Dodaj komentarz