Anulowanie faktur
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-21
Jak anulować fakturę w Fakturowni? W systemie Fakturownia możesz łatwo anulować błędnie wystawioną fakturę, bez konieczności jej usuwania. Anulowanie faktury to bezpieczny sposób na zachowanie porządku w dokumentacji sprzedażowej i zgodność z przepisami księgowymi. W tym artykule krok po kroku pokazujemy, jak prawidłowo anulować fakturę i co oznacza taki status w systemie.
Jak anulować fakturę w systemie?
Jeżeli chcesz anulować fakturę, którą wystawiłeś w systemie, a nie możesz jej już usunąć:
- przejdź do podglądu dokumentu, który chcesz anulować poprzez zakładkę Przychody (aby przejść do podglądu dokumentu, kliknij na liście jego numer),
- z menu podręcznego ponad dokumentem wybierz Więcej opcji > Anulowanie dokumentu,
- uzupełnij pole dotyczące powodu anulowania faktury i zatwierdź proces przyciskiem Anuluj fakturę,
- po zatwierdzeniu anulowania dokument zmieni typ na faktura anulowana, a powód anulowana pojawi się na górze dokumentu.
Nie można cofnąć czynności anulowania faktury po jej zatwierdzeniu.
Anulowane dokumenty nie są ujmowane w raportach generowanych w systemie.
Jeśli na koncie aktywna jest obsługa magazynowa, pole, w którym należy podać powód anulowania będzie uwzględniać również checkbox pozwalający na usunięcie powiązanego dokumentu magazynowego.
Jak wyszukać na koncie dokumenty anulowane?
Anulowane dokumenty są nadal dostępne w systemie. Możesz je znaleźć w zakładce Przychody > Wszystkie lub Przychody > Faktury.
Jeśli chcesz wyfiltrować listę wyłącznie dokumentów anulowanych:
- przejdź do zakładki Przychody/Faktury > Wszystkie lub Przychody/Faktury > Faktury,
- kliknij pole Typ dokumentu w panelu filtrującym, zaznacz checkbox przy opcji faktura anulowana i zatwierdź wyszukiwanie przyciskiem Szukaj na dole panelu,
- system wyświetli listę dokumentów anulowanych,
- listę tak wyszukanych dokumentów możesz eksportować korzystając z przycisku Eksport/Wydruki.
Typ dokumentu faktura anulowana możesz zmienić poprzez edycję anulowanego dokumentu. Z poziomu formularza edycji, w polu Typ wybierz z listy właściwy typ dokumentu np. faktura i zatwierdź komunikat o wyczyszczeniu niezapisanych pól. Zwróć uwagę na numer dokumentu, jaki pojawi się w polu numer po zatwierdzeniu komunikatu. Jeśli na koncie wystawiono kolejne numery w danym formacie numerowania, numer zmieni się automatycznie na kolejny przypadający w danym formacie. Jeśli chcesz zachować numer wcześniej przypisany do dokumentu, zmień go ręcznie.

Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
Czym jest proforma i wystawić z niej fakturę VAT?
Anulowanie faktury z poziomu aplikacji mobilnej
Jak usunąć fakturę?
Jak utworzyć korektę do faktury?
Powrót
Komentarze
Dorota
pozdrawiam
Dorota Bajkowska
2017-11-23 09:11
piotr.wajs
Jeżeli jednak chce Pani nadpisać dokument nieksięgowy jako dokument księgowy np. Faktura proszę edytować zamówienie i zmienić typ dokumentu na faktura. Wtedy zamieni Pani typ dokumentu i nie będzie już zamówienia.
Pozdrawiam,
Piotr
2017-11-23 09:49
Sabina
Dlaczego nie można anulować faktury wystawionej w m-cu październiku tylko zaleca się jej usunięcie? Faktura dotyczy przesyłki, która została uszkodzona i wolałabym mieć ją jako anulowaną.
Pozdrawiam
Sabina
2019-10-09 13:13
jarek
dziękujemy za przesłanie wiadomości. System uniemożliwia anulowanie ostatniej wystawionej faktury, po wystawieniu kolejnego dokumentu będzie możliwość jej anulowania.
W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji.
Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur
2019-10-09 13:45
Arek
czy po anulowaniu faktury przychód zostanie automatycznie pomniejszony o wartość tej faktury?
2020-09-17 17:09
jarek
dziękuje za przesłanie wiadomości. System nie uwzględnia anulowanych faktur w raporcie np wykaz przychodów. Proszę jednak o doprecyzowanie pytania.
W przypadku dodatkowych pytań, jestem do dyspozycji.
2020-09-22 16:11
Stargel
2022-09-27 11:27
jarek
dziękuj za przesłanie wiadomości. Jeżeli dokonają Państwa anulowania dokumentu jakim jest faktura zaliczkowa, nie będzie ona możliwa do wyboru w dokumentach zaliczkowych. Ponieważ typ dokumentu zostanie zmieniony na faktura anulowana.
Link do bazy wiedzy: https://pomoc.fakturownia.pl/706854-Anulowanie-faktur
W przypadku jeżeli utworzyli Państwo fakturę korektę do faktury zaliczkowej, będzie ona dostępna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jednak po jej dodaniu będzie również informacja o utworzeniu do niej faktury korygującej widoczna na fakturze końcowej.
Faktura zaliczkowa, nie będzie widoczna do wyboru przy tworzeniu faktur końcowych jedynie w przypadku dodania jej do faktury końcowej.
W przypadku dodatkowych pytań, pozostaje do dyspozycji.
2022-09-27 12:54
Anna
2023-07-06 18:32
nataliak
w systemie można zarówno anulować fakturę jak i wystawić fakturę korygującą.
W kwestii które rozwiązanie należy zastosować w danym przypadku oraz jaka jest procedura postępowania przy anulowaniu bądź skorygowaniu faktury proszę skontaktować się ze swoją księgowością, ponieważ Fakturownia nie udziela porad księgowych.
W razie dalszych pytań odnośnie technicznej obsługi programu jesteśmy do dyspozycji.
Pozdrawiam,
Natalia.
2023-07-07 09:18
Dodaj komentarz