E-Paragony w Fakturowni

Utworzono: 2025-01-28
Ostatnia aktualizacja: 2025-01-29
Liczba odwiedzin posta: 283

Fakturownia umożliwia fiskalizację sprzedaży na drukarkach fiskalnych za pomocą dodatkowego modułu Paragony.pl. Od wersji 3.0 naszego modułu fiskalnego, jeśli posiadasz odpowiednią drukarkę fiskalną, poza wydrukami papierowymi możesz również wystawiać e-Paragony i przesyłać je klientowi mailowo. 

E-Paragony możesz testować przez 30 dni za darmo — okres testowy aktywuje się automatycznie po włączeniu funkcji na koncie. Dokładny cennik znajdziesz na stronie paragony.pl. Abonament e-Paragonów obejmuje również możliwość wydruków fizycznych.  

Spis treści artykułu:
 

Czym jest e-Paragon?


E-Paragon, czyli paragon fiskalny w postaci elektronicznej, stanowi pełnoprawny zamiennik paragonu papierowego. Drukarka po fiskalizacji sprzedaży, zamiast wydruku papierowego, może przesłać dane paragonu w pliku JSON do HUB-a paragonowego. Następnie możesz przekazać te dane klientowi mailowo. Informacje w tej formie nie są bezpośrednio czytelne dla człowieka, dlatego pod linkiem do e-Paragonu znajduje się wizualizacja jego danych z możliwością pobrania zarówno pliku JSON, jak i wizualizacji w formacie PDF. Nie ma jednak potrzeby drukowania ani pobierania dokumentu. Dane e-Paragonu są zawsze dostępne pod przesłanym linkiem.

Fiskalizacji sprzedaży, tak jak w przypadku paragonów papierowych, dokonuje drukarka fiskalna i na drukarce fiskalnej generowane są raporty dobowe/miesięczne. 

Poniżej znajduje się przykład e-Paragonu wystawionego w Fakturowni za pomocą modułu Paragony.pl wraz z oznaczeniem miejsca, w którym dostępna jest opcja pobrania pliku w formacie JSON lub PDF.

E-paragon z informacjami o kwocie, dacie oraz sprzedawcy, z opcjami pobrania pliku technicznego JSON lub drukowania paragonu w systemie Paragony.pl.

Czego potrzebujesz aby wystawić e-paragon w Fakturowni?


W celu wystawienia e-Paragonów w Fakturowni potrzebujesz:
  • odpowiedniej drukarki fiskalnej obsługującej e-Paragony na protokole Posnet,
  • aktywnej funkcji e-Paragony na swoim koncie w Fakturowni,
  • modułu Paragony.pl w wersji 3.0 lub wyższej (najnowszą wersję modułu pobierzesz TUTAJ),
  • adresu e-mail klienta (jeśli w danych Nabywcy na paragonie brakuje adresu e-mail, Fakturownia nie pozwoli na wystawienie e-Paragonu),

Przepisy wymagają uzyskania zgody Nabywcy na otrzymywanie paragonu w formie elektronicznej (zgodę można uzyskać np. ustnie podczas sprzedaży stacjonarnej lub poprzez odpowiednie zapisy w regulaminie sklepu internetowego).

Drukarki, na których można w Fakturowni wystawić e-Paragony, to modele wpierające obsługę e-Paragonów na protokole Posnet. Są to m.in.:
  • Posnet Thermal HX Online,
  • Posnet Thermal XL2 Online,
  • Posnet Thermal HD Online,
  • Posnet Thermal XL2 S Online,
  • Posnet Trio Online,
  • Fawag Box.
 
UWAGA! E-Paragony wspierane są na drukarkach fiskalnych posiadających odpowiednią homologację. Drukarka o danej nazwie, ale starszej homologacji, może nie posiadać funkcji e-Paragonów. Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja drukarka obsługuje e-Paragony, skonsultuj się ze swoim serwisem drukarek fiskalnych.

E-Paragony NIE SĄ obsługiwane na protokołach Thermal (Novitus zgod.), po których obecnie komunikujemy się z drukarkami fiskalnymi innych producentów. Prace nad wsparciem e-Paragonów na drukarkach Novitus i Elzab będą prowadzone w trakcie roku 2025.

Jak wystawić e-Paragon w Fakturowni?


Wystawienie e-paragonu w Fakturowni wymaga aktywnej funkcji e-Paragony. Możesz ją aktywować przechodząc do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta. Następnie przejdź do sekcji Inne na dole strony, zaznacz checkbox przy opcji e-Paragony i zapisz zmiany. 

Opcje aktywacji e-Paragonów w ustawieniach, z zaznaczeniem automatycznego wysyłania e-paragonów i funkcji zapisu konfiguracji.
 
WAŻNE! Moduł Paragony.pl może ustawić adres HUBa paragonowego na drukarce fiskalnej dopiero po włączeniu funkcji e-Paragony na koncie w Fakturowni. Jeśli moduł był włączony w trakcie aktywowania funkcji na koncie, należy jednorazowo wyłączyć i ponownie włączyć moduł Paragony.pl na Twoich komputerach, do których podłączane są drukarki. Pamiętaj o zaktualizowaniu modułu do wersji 3.0.0 lub wyższej, którą pobierzesz TUTAJ.

W celu wystawienia e-Paragonu w Fakturowni:
  1. przejdź do zakładki Przychody > Paragony i wystaw dokument paragon, uzupełniając adres e-mail Nabywcy (jeśli na dokumencie nie będzie adresu e-mail klienta, zlecenie wystawienia e-paragonu będzie niemożliwe), 

    Formularz wystawiania paragonu z wypełnionymi danymi nabywcy, w tym adresem e-mail klienta, który jest istotny dla prawidłowego utworzenia e-paragonu.
     
  2. z poziomu podglądu gotowego paragonu wybierz opcję Drukuj > Wystaw e-paragon

    Menu wystawiania dokumentów z opcją 'Wystaw e-paragon' dla paragonu numer 10, z danymi sprzedawcy i nabywcy na podglądzie dokumentu.
     
  3. po wystawieniu e-paragonu, wyślij go do klienta mailowo korzystając z opcji Wyślij w podglądzie paragonu.

    Panel dokumentu paragonu z opcją 'Wyślij' do wysyłania e-paragonu, zawierający dane sprzedawcy i nabywcy.
 
WAŻNE! Wysyłkę e-paragonu do klienta możesz zautomatyzować. Dzięki temu nie musisz czekać na wystawienie e-paragonu. Wysyłka zostanie zlecona od razu po tym, jak drukarka wystawi e-paragon. Szczegóły odnośnie tych funkcji znajdziesz w dedykowanych artykułach Wysyłanie e-paragonów e-mailemAutomatyczne wysyłanie e-paragonów e-mailem.

Wystawienie e-paragonów możesz również zlecić grupowo. W tym celu przejdź na listę paragonów, zaznacz checkboxy przy tych paragonach, dla których chcesz wystawić e-paragon, a następnie skorzystaj z opcji Drukuj > e-paragon.

Panel wystawiania e-paragonów z listą paragonów, opcją masowego wyboru i drukowania e-paragonów przez drukarkę testową Posnet.

Jeśli korzystasz z integracji API, która przesyła do Fakturowni zlecenia fiskalizacji Paragonów, lub z opcji Automatyczna fiskalizacja paragonów po utworzeniu przez API w Fakturowni, możesz ustawić, aby domyślnie dokument fiskalizowany był jako e-paragon.

W tym celu przejdź do zakładki Ustawienia > Drukarki fiskalne > Edycja drukarki. Określ na drukarce, aby domyślnym sposobem fiskalizacji był e-paragon (w tym przypadku funkcja e-Paragony musi być aktywna na Twoim koncie, a drukarka musi wspierać wystawianie e-paragonów).

Ustawienia drukarki fiskalnej z wyborem domyślnego sposobu wydruku: e-paragon lub paragon papierowy, model Posnet Thermal HX/38.01.

Statusy e-paragonu


E-paragony, poza statusem wystawienia dokumentu, mogą mieć dwa inne statusy.
 
WAŻNE! Każdy ze statusu e-Paragonu oznacza, że sprzedaż została zafiskalizowana na drukarce!

W przypadku błędu dostarczenia e-paragonu do HUBa (np. przez brak internetu na drukarce), drukarka wydrukuje paragon papierowo i będzie próbować wysłać e-paragon na serwer ponownie (nie powoduje to podwójnej fiskalizacji). Jeśli ilość ponownych prób zostanie przekroczona przez drukarkę i e-paragonu nie uda się wystawić, drukarka nie będzie już ponawiać wysyłki ponownie - e-paragon nie zostanie wystawiony (sprzedaż została zafiskalizowana i drukarka wydrukowała paragon papierowo, natomiast e-paragon nie zostanie wystawiony).

W przypadku wystawiania e-paragonów, mogą wystąpić takie same błędy fiskalizacji, jak w przypadku wydruków papierowych (np. przez błędną stawkę VAT lub zmianę stawki VAT produktu, czy też sposoby wyliczania niezgodne z kasą fiskalną ustawione na Paragonie w Fakturowni). Paragon w Fakturowni nie będzie miał wtedy statusu dotyczącego e-paragonu, gdyż drukarka nie przeszła jeszcze do etapu wysyłki danych do HUBa paragonowego - sprzedaż nie została zafiskalizowana.

Statusy e-paragonu to:
 
  • e-Paragon wystawiony - sprzedaż została zafiskalizowana i e-paragon został przesłany do HUBa - można wysłać e-paragon mailowo do klienta, 

    Przykład paragonu z oznaczeniami statusu: przykład statusu zakończony. Oznacza prawidłowe wystawienie e-paragonu w systemie.
     
  • e-Paragon będzie ponawiany - wystąpił błąd dostarczenia e-paragonu na serwer, drukarka wydrukowała paragon papierowo i będzie ponawiała próby wysyłki do HUBa (nie powoduje to podwójnej fiskalizacji), 

    Przykład paragonu z oznaczeniami statusu: przykład statusu ponawiany. Oznacza, że e-paragon nie wystawił się prawidłowo, ale próba zostanie ponowiona.
     
  • e-Paragon nie zostanie wystawiony - limit ponownych wysyłek e-paragonu przez drukarkę został przekroczony, drukarka nie będzie próbować ponownie, e-paragon nie zostanie wystawiony (paragon był wydrukowany papierowo na drukarce przy pierwszej nieudanej próbie wysyłki). 

    Przykład paragonu z oznaczeniami statusu: przykład statusu nie wystawienia e-paragonu. Oznacza, że e-paragon nie wystawił się i nie zostanie już utworzony.

Jak sprawdzić wystawiony e-Paragon z poziomu konta?


Wystawiony e-Paragon możesz zobaczyć w Fakturowni zarówno z poziomu listy dokumentów, jak i z poziomu podglądu konkretnego Paragonu.

Aby zobaczyć wystawiony e-Paragon z poziomu podglądu Paragonu w Fakturowni, przejdź do zakładki Przychody > Paragony, a następnie na liście kliknij numer paragonu, by przejść do jego podglądu. Zjedź poniżej wyświetlonego paragonu i kliknij frazę Zobacz e-Paragon w HUBie Paragony.pl, by przejść do podglądu e-Paragonu, który otrzyma Twój klient. 

Podgląd dokumentu z opcją przeglądania e-Paragonu w HUBie Paragony.pl. Zawiera informacje o dacie wysyłki i aktywnościach związanych z dokumentem.

Aby zobaczyć wystawiony e-Paragon z poziomu listy Paragonów w Fakturowni, przejdź do zakładki Przychody > Paragony. Następnie przy wybranym paragonie kliknij ikonę koła zębatego i z listy wybierz Zobacz eParagon. System również wyświetli podgląd utworzonego e-Paraogonu. 

Lista dokumentów sprzedaży z opcją przeglądania e-Paragonu. Rozwinięte menu ustawień pokazuje opcję 'Zobacz e-Paragon' dla wybranego dokumentu.
 
W przypadku dodatkowych pytań, skontaktuj się z nami pod adresem paragony@fakturownia.pl.


Powrót


Dodaj komentarz