Faktura zakupu w procedurze VAT marża

Utworzono: 2022-11-10
Ostatnia aktualizacja: 2022-11-22
Liczba odwiedzin posta: 413

Jeśli wystawiasz lub przyjmujesz dokumenty wystawione w procedurze VAT marża, w poniższym artykule znajdziesz informacje o najnowszych funkcjonalnościach, uławiających księgowanie 
i prawidłowe ewidencjonowanie dokumentów w JPK_V7.

Zakup w procedurze VAT marża (edycja prosta)

Aby prawidłowo zaewidencjonować transakcję zakupu towaru lub usługi, podlegających dalszej odsprzedaży w ramach szczególnych procedur opisanych w art. 119 oraz art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług, przy wprowadzaniu nowego Wydatku należy z listy rozwijalnej w menu „Typ” wybrać rodzaj dokumentu „Faktura Marża” i wypełnić danymi wyświetlony szablon dokumentu.



Po uzupełnieniu danych dostawcy oraz informacji o przedmiocie i cenie zakupu, należy pod dokumentem rozwinąć opcje dodatkowe, klikając w przycisk „więcej”:



W polu „Rodzaj marży” z listy rozwijalnej wybierz procedurę, której zakup dotyczy. 



Zwróć również uwagę na datę księgowania podatku. Jeśli zakup ma miejsce w miesiącu wcześniejszym niż dalsza sprzedaż, w przypadku podatku VAT zaznacz checkbox „nie księguj”.



Tak oznaczony dokument zostanie zaewidencjonowany wyłącznie w kosztach uzyskania przychodu PKPiR w dacie wskazanej w dokumencie. Natomiast nie zostanie ujęty w części ewidencyjnej JPK_V7.

Zgodnie z wyjaśnieniami na stronie www.podatki.gov.pl, w części ewidencyjnej JPK_V7 w polu „ZakupVAT_Marza” dokonujemy wpisu w momencie, w którym powinno nastąpić ostateczne rozliczenie marży. Kiedy następuje sprzedaż towaru lub usługi, na podstawie art. 119-120 ustawy o podatku od towarów i usług, należy wrócić do faktury zakupu i dokonać edycji.
Na liście wydatków znajdź dokument, który dotyczył zakupu. Wejdź w dokument. W prawym górnym rogu wybierz opcję „Edytuj”. Przejdź do opcji dodatkowych na dole szablonu: odznacz checkbox i wprowadź datę, w jakiej dokument ma być wpisany do ewidencji zakupów w rejestrze VAT. Potwierdź zmiany przyciskiem „Zapisz”.



Aby sprawdzić czy dane z faktury zostały prawidłowo przeniesione do rejestru sprzedaży, z widoku faktury wybierz menu Więcej opcji > Dane księgowe
W kolumnie „ZakupVAT_Marza” widnieje kwota nabycia z faktury. Wartość podatku VAT naliczonego wynosi 0,00 zł.



Zakup na potrzeby własne
Jeżeli zakupiony towar używany nie będzie podlegał dalszej odsprzedaży, bo będzie używany do prowadzenia działalności gospodarczej, wówczas stanowi dla Ciebie koszt uzyskania przychodu w pełnej wartości otrzymanej od sprzedającego faktury. 
W takiej sytuacji, w momencie wprowadzania dokumentu do systemu, pamiętaj aby w opcjach dodatkowych dokumentu zaznaczyć checkbox „nie księguj” do podatku VAT.



 


Powrót


Dodaj komentarz