Eksport pliku Fakturowni do formatu ERP Optima

Utworzono: 2025-03-12
Ostatnia aktualizacja: 2025-11-25
Liczba odwiedzin posta: 5905

Comarch ERP Optima to system ERP dla małych i średnich firm, który umożliwia kompleksowe zarządzanie księgowością, sprzedażą, magazynem i kadrami. Dzięki obsłudze plików XML pozwala na łatwą integrację z zewnętrznymi narzędziami. Sprawdź ten wpis i dowiedz się, w jaki sposób możesz eksportować dokumenty z Fakturowni do ERP Optima!

Jak wyeksportować plik do formatu ERP Optima z Fakturowni?

Eksportowanie danych z Fakturowni do formatu obsługiwanego przez ERP Optima jest szybkie i proste. Sprawdź, jak to zrobić krok po kroku!

  1. Wejdź do Ustawień profilu w Fakturowni i wejdź w Ustawienia > Integracje i dodatki > Eksporty Księgowe > Eksport ERP Optima
  2. Aktywuj/Uruchom aplikację.
  3. Przejdź do listy faktur Przychodowych.
  4. Zaznacz checkbox przy fakturze lub fakturach, które chcesz wyeksportować.
  5. Kliknij Eksport/Wydruki i wybierz Eksport ERP Optima.


     
  6. Pobierz plik na komputer.

Aby eksport po stronie Fakturowni zakończył się powodzeniem, należy w dedykowanych polach podać wartości, które dostępne są po stronie Optimy. 

W polu Nazwa bazy kontrahentów należy podać BAZA_DOC_ID dla sekcji KONTRAHENCI. 
W polu Nazwa bazy rejestrów VAT należy podać BAZA_DOC_ID dla sekcji REJESTRY_SPRZEDAZY_VAT 
W polu Nazwa bazy innych dokumentów przychodu BAZA_DOC_ID dla sekcji DOKUMENTY_INNE_PRZYCHOD. 

W celu uzyskania informacji skąd wygenerować te dane, prosimy o bezpośredni kontakt z ERP Optima.

Eksport działa dla dokumentów rejestry sprzedaży VAT: Faktury VAT, Proformy, Faktury Zaliczkowe, Faktury Końcowe, Korekty, VAT MP, VAT Marża, VAT RR, WDT, Eksport produktów oraz innych dokumentów przychodowych jak: Rachunki, Paragony, Noty korygujące, Noty księgowe, Zamówienia, KP, DW, Oferty Cenowe.

Jak zaimportować plik do swojego programu księgowego?

  1. Uruchom Comarch ERP Optima i zaloguj się na swoje konto.
  2. Wybierz opcję Import danych.
  3. Wskaż plik, który wyeksportowałeś z Fakturowni. 
  4. Potwierdź import i poczekaj na zakończenie procesu.
  5. Zweryfikuj zaimportowane dane, upewniając się, że wszystkie informacje są poprawne.
Korzystając z powyższych wskazówek, eksportowanie plików z Fakturowni i importowanie ich do ERP Optima stanie się prostym procesem, co pozwoli na płynne zarządzanie dokumentami finansowymi w Twojej firmie.

FAQ

Problem z dodawaniem Kontrahenta do programu ERP Optima

Jeśli w programie ERP Optima pojawia się problem z dodawaniem Kontrahenta, należy sprawdzić czy opcja „Sprawdzanie występowania podobnych kontrahentów” jest ustawiona na „Brak” lub „Ostrzegaj”. Przy takim ustawieniu program nie zablokuje dodania nowego Kontrahenta, nawet jeśli w systemie istnieje już Kontrahent z tym samym numerem NIP, ale z innymi danymi adresowymi.

Więcej informacji: 


Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
 
Potrzebujesz pomocy? Napisz na integracje@fakturownia.pl


Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Mat
Czy ten format był w ogóle sprawdzany czy działa?
Moim zdaniem w węźle <PLATNOSCI> brakuje FORMA_PLATNOSCI_PLAT
przez co przy imporcie wyskakuje komunikat o nie znalezieniu odpowiedniej formy płatności.

2025-05-06 11:45


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
eksport był tworzony na podstawie dostarczonej dokumentacji, proszę o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail integracje@fakturownia.pl wraz z podaniem nazwy Państwa konta w Fakturowni.

Nazwa konta znajduje się w domenie - np. www.nazwakonta.fakturownia.pl

Pozdrawiam

2025-05-06 13:42


Avatar sugester medium
Łukasz
Jaki jest dokładnie format dla BAZA_DOC_ID? Wydawało by się, że jest to nazwa bazy danych MSSQL, ale jednak nie. Proszę o podanie przykładowego wpisu dla np. Kontrahentów.

2025-05-13 12:32


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
zgodnie z powyższym wpisem z Bazy Wiedzy>

W celu uzyskania informacji skąd wygenerować te dane i w jakim formacie, prosimy o bezpośredni kontakt z ERP Optima.

Pozdrawiam

2025-05-13 13:10


Avatar sugester medium
Łukasz
Dzień dobry, Wiem już co podstawić w polu BAZA_DOC_ID, ale w pliku brakuje kilka pól, przede wszystkim id źródła płatności. W załączniku porównanie plików.

2025-05-14 12:12


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
proszę o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail integracje@fakturownia.pl wraz z podaniem nazwy Państwa konta w Fakturowni.

Nazwa konta znajduje się w domenie - np. www.nazwakonta.fakturownia.pl


Pozdrawiam

2025-05-14 15:42


Avatar sugester medium
Artur
Czy udało się rozwiązać ten problem? Ponieważ mam ten sam: "Wystąpił błąd przy imporcie składnika. Nie znaleziono odpowiedniej formy płatności." mimo, że formy płatności są zgodne

2025-05-15 11:21


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
uprzejmie informujemy, że jesteśmy obecnie w trakcie opracowywania poprawki dotyczącej formy płatności w eksportowanym pliku. Dokładamy wszelkich starań, aby została ona wdrożona możliwie jak najszybciej.

Po wprowadzeniu rozwiązania niezwłocznie poinformujemy o tym wszystkich naszych klientów.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za Państwa cierpliwość oraz wyrozumiałość.

Pozdrawiam

2025-05-15 16:05


Avatar sugester medium
anonim
Czy udało się rozwiązać problem ? W trakcie importu pojawia się komunikat "Nie znaleziono odpowiedniej formy płatności." Dodatkowo w trakcie eksportu plik zmienia wszystkie formy płatności na przelew. <FORMA_PLATNOSCI>przelew</FORMA_PLATNOSCI> Pozdrawiam,

2025-05-21 16:07


Avatar sugester medium
Mariusz
Dzień dobry, potwierdzam. Po pierwsze opis jak zaimportować plik do swojego programu księgowego (Optima) jest totalnie mylący. Przecież oparli Państwo ten import o tzw. mechanizm pracy rozproszonej w Comarch ERP Optima, a więc tego mechanizmu powinien dotyczyć opis. Po drugie kolega Mat ma absolutną rację - cały czas brakuje pola FORMA_PLATNOSCI_PLAT
przez co przy imporcie wyskakuje komunikat o nie znalezieniu odpowiedniej formy płatności, a pole to w specyfikacji Comarchu ma status wymaganego. Jak Pańśtwo testują ten mechanizm? Proszę napisać. Może film, który pokazuje, że mechanizm działa. Na razie kopiemy się z koniem, przerzucamy się mailami. Pozdrawiam

2025-05-21 19:04


stanislaws
stanislaws
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

dziękujemy za przesłane uwagi oraz potwierdzenie zgłoszonego problemu.

Kwestia błędu związanego z brakiem pola FORMA_PLATNOSCI_PLAT podczas importu pliku do Comarch ERP Optima jest obecnie analizowana i rozwiązywana przez nasz dział programistów.
Nie posiadamy bezpośredniego dostępu do programu Optima, dlatego wprowadzanie poprawek opieramy na dostępnej dokumentacji programu oraz plikach testowych udostępnionych przez klientów.
Współpracujemy również z Partnerem Comarch ERP Optima, aby zapewnić jak najlepsze dostosowanie mechanizmu eksportu do wymagań programu.

Otrzymaliśmy od Państwa oraz innych użytkowników dodatkowe informacje, które pozwolą nam udoskonalić instrukcję eksportu do ERP Optima, aby lepiej wskazywała sposób importu pliku po stronie programu. Jednak w pierwszej kolejności koncentrujemy się na rozwiązaniu problemu związanego z błędem dotyczącym form płatności.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za Państwa cierpliwość.

2025-05-22 15:21


Avatar sugester medium
Wojciech Jasiński
W jaki sposób wyeksportować dokumenty za cały poprzedni miesiąc? Mam kilkaset faktur, jak filtruję listę do poprzedniego miesiąca i klikam "Eksport ERP Optima" to mam tylko komunikat, że dodatek jest włączony, aby to zadziałało muszę checkboxem zaznaczyć pojedyncze faktury - ale przy kilkuset fakturach i wyświetlaniu maks. 25 na stronę, to jest przeklikiwania się na pół dnia. Czy jest inne, sensowne rozwiązanie do eksportu wszystkich faktur z wskazanego okresu do ERP Optima?

2025-06-03 12:11


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
w przypadku nowych eksportów dostępnych w zakładce Integracje i dodatki, możliwe jest wyeksportowanie maksymalnie 100 dokumentów jednocześnie.

Należy zmienić domyślną liczbę wyświetlanych dokumentów na stronie za pomocą przycisku zębatki w prawym górnym rogu widoku faktur> "dostosuj wyświetlanie kolumn".

Więcej na ten temat w poniższym wpisie z Bazy Wiedzy>

https://pomoc.fakturownia.pl/1575723-Dostosowanie-wyswietlania-kolumn

aby wybrać ilość dokumentów wyświetlanych na jednej stronie kliknij w rubrykę Liczba faktur na stronie i wybierz z dostępnych opcji: 100.

Zatwierdź zmiany klikając przycisk "Zapisz" na dole okna.

Pozdrawiam

2025-06-03 14:29


Avatar sugester medium
Katarzyna
Dzień dobry, dalej plik jest nie przygotowany do importu przez pracę rozproszoną, ostatecznie komunikat to Waluta dokumentu nie zgadza się z walutą płatności. Kiedy planujecie zakończyć pracę nad przygotowaniem prawidłowego konwertera do eksportu pliku do Comarch ERP OPTIMA ?
Pozdrawiam,

2025-07-23 10:29


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
planujemy wprowadzenie poprawki w ciągu najbliższych kilku dni. Do tego czasu istnieje możliwość ręcznej zmiany odpowiedniego pola w pliku.

Ze względu na konieczność ręcznej ingerencji, zalecamy kontakt z nami pod adresem integracje@fakturownia.pl, aby otrzymać szczegółową instrukcję postępowania.

Pozdrawiam

2025-07-23 15:27


Avatar sugester medium
Karolina
Dzień dobry, czy jest już możliwość eksportu faktur sprzedaży w walucie obcej aby importowały się poprawnie w Optimie?

2025-08-06 19:23


Avatar sugester medium
Mat
Plik nadal nie jest gotowy. Brakuje symbolu waluty w <WALUTA_DOK>

2025-08-08 09:28


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
chcielibyśmy poinformować, że nadal pracujemy nad przygotowaniem odpowiedniej poprawki.

Proces ten zajmuje jednak więcej czasu, niż pierwotnie zakładaliśmy, ze względu na złożoność mechanizmu eksportu do wspomnianego programu oraz fakt, że poszczególni użytkownicy mogą posiadać jego indywidualnie dostosowaną konfigurację.

To znacząco utrudnia nam pełną weryfikację i testowanie rozwiązania.
Dodatkowym utrudnieniem jest brak możliwości uzyskania wsparcia od twórców programu, nie udzielają oni w tym zakresie niezbędnych informacji technicznych, w związku z tym bazujemy na dostępnej dokumentacji jaką posiadamy.

Pomimo tych wyzwań, dokładamy wszelkich starań, aby wprowadzić poprawkę możliwie jak najszybciej i w najwyższej jakości.

Pozdrawiam

2025-08-08 14:56


Avatar sugester medium
Follow
Dzień dobry,
Podczas eksportu dokumentów księgowych z wykorzystaniem opcji "Eksport ERP Optima" dokumenty księgowe typu "Paragon" mamy problem. Polega on na tym, że w pliku XML nie ma w ogóle żadnego typu dokumentu, który Optima może zaimportować.
Czy możemy to gdzieś skonfigurować w Fakturowni? Jak sobie z tym poradzić?

2025-08-27 12:47


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
zgłosili Państwo również tą kwestie wysyłając do nas bezpośrednio wiadomość na adres integracje@fakturownia.pl, tam również będzie kontynuowany ten wątek.

Pozdrawiam

2025-08-27 15:01


Avatar sugester medium
Mat
Czy jest możliwość by w akronimie był numer nip, zamiast nazwy? Wątpię by ktokolwiek jeszcze korzystał z nazwy w akronimie zamiast nipu lub ciągu cyfr

2025-11-21 10:50


Avatar sugester medium
Mat
Linia <EKSPORT> w węźle <REJESTRY_SPRZEDAZY_VAT> przyjmuje nieprawidłowe wartości.
W fakturowni faktura sprzedaży jest oznaczona "Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju" a w pliku wymiany przyjmuje wartość "<EKSPORT>Nie</EKSPORT>" czyli jest traktowana jako sprzedaż krajowa

2025-11-21 11:28


Avatar sugester medium
Mat
W <REJESTR_ZAKUPU_VAT> brak wymaganego węzła <DATA_WPLYWU>

Jeśli eksportujemy faktury zakupu, to węzeł rejestru pownien raczej przyjmować taką wartość <REJESTR>zakup</REJESTR> (zakup to domyślny rejestr w Optimie) zamiast <REJESTR>sprzedaż</REJESTR>

2025-11-21 12:02


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
prosimy o przesłanie przez Państwo wspomnianych kwestii wysyłając do nas bezpośrednio wiadomość na adres integracje@fakturownia.pl

Tam również będzie kontynuowana weryfikacja poszczególnych parametrów, o które Państwo pytają.

Pozdrawiam

2025-11-21 13:29


Avatar sugester medium
MAT
KRYTYCZNE BŁĘDY PODCZAS IMPORTU ZAKUPÓW

Wstrzymajcie natychmiast możliwość generowania pliku wymiany dla zakupów. Brak wymaganego węzła powoduje, że w bazie tworzą się dokumenty, które nie są widoczne z poziomu programu, co powoduje brak możliwości ich usunięcia bez grzebania w bazie. Kolejny przykład waszej niekompetencji. Myślałem że w Coamrchu są słabi programiści, ale wy ich przebijacie o parę rzędów wielkości

2025-11-21 13:32


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
zgodnie z poprzednią wiadomością, prosiliśmy Państwa o przesłanie zgłoszenia w tej sprawie na nasz adres mailowy.

Eksport pliku został stworzony na podstawie dostępnej dokumentacji programu.
Jeśli pojawiają się jakieś nieprawidłowości możemy je przeanalizować na podstawie konkretnego przykładu i jak tylko będzie taka możliwość wprowadzić odpowiednie poprawki.

Chcielibyśmy również podkreślić, że eksporty do zewnętrznych programów, takich jak ERP Optima , stanowią bezpłatne, dodatkowe udogodnienia, a nie kluczową funkcjonalność naszego systemu i nie ma obowiązku korzystania z nich przez Państwa.

Pozdrawiam

2025-11-21 16:04


Avatar sugester medium
Mat
Zgłoszenie zostało wysłane.
Jakoś na stronie https://fakturownia.pl/eksporty-ksiegowe#section-content
nie ma informacji, że funkcje eksportu są funkcjami eksperymentalnymi i że stosowanie ich wiąże się z dużym ryzkiem.
Co więcej, na stronie https://greym.fakturownia.pl/apps/export-optima piszecie:
"Dzięki aplikacji Eksport ERP Optima, możesz szybko i bezbłędnie generować pliki zgodne ze schemą programu księgowego, korzystając z prostego interfejsu i elastycznych ustawień."

Tutaj wręcz informacja, że wszystko będzie bezbłędne, a nie, że właściwie to sami nie wiecie, czy to co udostępniacie działa.

2025-11-21 16:44


daniels
daniels
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
funkcje eksportu nie są eksperymentalne, tylko tak jak wspomniałem wyżej: eksport jest stworzony w oparciu o udostępnioną nam dokumentację.

Nie posiadamy dostępu do środowiska testowego wspomnianego programu.
W związku z tym jeśli plik zawiera błędy, możemy to weryfikować tylko na podstawie zgłoszeń klientów.

Dodatkowo taka weryfikacja oraz ewentualna naprawa błędów zajmują więcej czasu, ze względu na złożoność mechanizmu eksportu oraz fakt, że poszczególni użytkownicy mogą korzystać z indywidualnie dostosowanej konfiguracji.

Dużym utrudnieniem w tym wypadku jest również brak możliwości uzyskania wsparcia od twórców programu, nie udostępniają oni niezbędnych informacji technicznych, dlatego opieramy się wyłącznie na dokumentacji.

Zgłoszenie zostało przekazane do działu IT i uzyskają Państwo informacje zwrotną w tej sprawie, w odpowiednim wątku wiadomości.

Pozdrawiam

2025-11-25 12:43


Dodaj komentarz