Eksport pliku Fakturowni do formatu ERP Optima
Ostatnia aktualizacja: 2025-11-25
Comarch ERP Optima to system ERP dla małych i średnich firm, który umożliwia kompleksowe zarządzanie księgowością, sprzedażą, magazynem i kadrami. Dzięki obsłudze plików XML pozwala na łatwą integrację z zewnętrznymi narzędziami. Sprawdź ten wpis i dowiedz się, w jaki sposób możesz eksportować dokumenty z Fakturowni do ERP Optima!
Jak wyeksportować plik do formatu ERP Optima z Fakturowni?
Eksportowanie danych z Fakturowni do formatu obsługiwanego przez ERP Optima jest szybkie i proste. Sprawdź, jak to zrobić krok po kroku!
- Wejdź do Ustawień profilu w Fakturowni i wejdź w Ustawienia > Integracje i dodatki > Eksporty Księgowe > Eksport ERP Optima
- Aktywuj/Uruchom aplikację.
- Przejdź do listy faktur Przychodowych.
- Zaznacz checkbox przy fakturze lub fakturach, które chcesz wyeksportować.
- Kliknij Eksport/Wydruki i wybierz Eksport ERP Optima.

- Pobierz plik na komputer.
Aby eksport po stronie Fakturowni zakończył się powodzeniem, należy w dedykowanych polach podać wartości, które dostępne są po stronie Optimy.
W polu Nazwa bazy kontrahentów należy podać BAZA_DOC_ID dla sekcji KONTRAHENCI.
W polu Nazwa bazy rejestrów VAT należy podać BAZA_DOC_ID dla sekcji REJESTRY_SPRZEDAZY_VAT
W polu Nazwa bazy innych dokumentów przychodu BAZA_DOC_ID dla sekcji DOKUMENTY_INNE_PRZYCHOD.
W celu uzyskania informacji skąd wygenerować te dane, prosimy o bezpośredni kontakt z ERP Optima.
Eksport działa dla dokumentów rejestry sprzedaży VAT: Faktury VAT, Proformy, Faktury Zaliczkowe, Faktury Końcowe, Korekty, VAT MP, VAT Marża, VAT RR, WDT, Eksport produktów oraz innych dokumentów przychodowych jak: Rachunki, Paragony, Noty korygujące, Noty księgowe, Zamówienia, KP, DW, Oferty Cenowe.
Jak zaimportować plik do swojego programu księgowego?
- Uruchom Comarch ERP Optima i zaloguj się na swoje konto.
- Wybierz opcję Import danych.
- Wskaż plik, który wyeksportowałeś z Fakturowni.
- Potwierdź import i poczekaj na zakończenie procesu.
- Zweryfikuj zaimportowane dane, upewniając się, że wszystkie informacje są poprawne.
FAQ
Problem z dodawaniem Kontrahenta do programu ERP Optima
Jeśli w programie ERP Optima pojawia się problem z dodawaniem Kontrahenta, należy sprawdzić czy opcja „Sprawdzanie występowania podobnych kontrahentów” jest ustawiona na „Brak” lub „Ostrzegaj”. Przy takim ustawieniu program nie zablokuje dodania nowego Kontrahenta, nawet jeśli w systemie istnieje już Kontrahent z tym samym numerem NIP, ale z innymi danymi adresowymi.
Więcej informacji:
-
https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2018/index.php/dokumentacja/parametry-7
-
https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2025/dokumentacja/klienci/
Sprawdź również:
Jak wystawiać e-paragony dla klientów sklepu internetowego?
Powrót
Komentarze
Mat
Moim zdaniem w węźle <PLATNOSCI> brakuje FORMA_PLATNOSCI_PLAT
przez co przy imporcie wyskakuje komunikat o nie znalezieniu odpowiedniej formy płatności.
2025-05-06 11:45
daniels
eksport był tworzony na podstawie dostarczonej dokumentacji, proszę o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail integracje@fakturownia.pl wraz z podaniem nazwy Państwa konta w Fakturowni.
Nazwa konta znajduje się w domenie - np. www.nazwakonta.fakturownia.pl
Pozdrawiam
2025-05-06 13:42
Łukasz
2025-05-13 12:32
daniels
zgodnie z powyższym wpisem z Bazy Wiedzy>
W celu uzyskania informacji skąd wygenerować te dane i w jakim formacie, prosimy o bezpośredni kontakt z ERP Optima.
Pozdrawiam
2025-05-13 13:10
Łukasz
2025-05-14 12:12
daniels
proszę o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail integracje@fakturownia.pl wraz z podaniem nazwy Państwa konta w Fakturowni.
Nazwa konta znajduje się w domenie - np. www.nazwakonta.fakturownia.pl
Pozdrawiam
2025-05-14 15:42
Artur
2025-05-15 11:21
daniels
uprzejmie informujemy, że jesteśmy obecnie w trakcie opracowywania poprawki dotyczącej formy płatności w eksportowanym pliku. Dokładamy wszelkich starań, aby została ona wdrożona możliwie jak najszybciej.
Po wprowadzeniu rozwiązania niezwłocznie poinformujemy o tym wszystkich naszych klientów.
Przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za Państwa cierpliwość oraz wyrozumiałość.
Pozdrawiam
2025-05-15 16:05
anonim
2025-05-21 16:07
Mariusz
przez co przy imporcie wyskakuje komunikat o nie znalezieniu odpowiedniej formy płatności, a pole to w specyfikacji Comarchu ma status wymaganego. Jak Pańśtwo testują ten mechanizm? Proszę napisać. Może film, który pokazuje, że mechanizm działa. Na razie kopiemy się z koniem, przerzucamy się mailami. Pozdrawiam
2025-05-21 19:04
stanislaws
dziękujemy za przesłane uwagi oraz potwierdzenie zgłoszonego problemu.
Kwestia błędu związanego z brakiem pola FORMA_PLATNOSCI_PLAT podczas importu pliku do Comarch ERP Optima jest obecnie analizowana i rozwiązywana przez nasz dział programistów.
Nie posiadamy bezpośredniego dostępu do programu Optima, dlatego wprowadzanie poprawek opieramy na dostępnej dokumentacji programu oraz plikach testowych udostępnionych przez klientów.
Współpracujemy również z Partnerem Comarch ERP Optima, aby zapewnić jak najlepsze dostosowanie mechanizmu eksportu do wymagań programu.
Otrzymaliśmy od Państwa oraz innych użytkowników dodatkowe informacje, które pozwolą nam udoskonalić instrukcję eksportu do ERP Optima, aby lepiej wskazywała sposób importu pliku po stronie programu. Jednak w pierwszej kolejności koncentrujemy się na rozwiązaniu problemu związanego z błędem dotyczącym form płatności.
Przepraszamy za wszelkie niedogodności i dziękujemy za Państwa cierpliwość.
2025-05-22 15:21
Wojciech Jasiński
2025-06-03 12:11
daniels
w przypadku nowych eksportów dostępnych w zakładce Integracje i dodatki, możliwe jest wyeksportowanie maksymalnie 100 dokumentów jednocześnie.
Należy zmienić domyślną liczbę wyświetlanych dokumentów na stronie za pomocą przycisku zębatki w prawym górnym rogu widoku faktur> "dostosuj wyświetlanie kolumn".
Więcej na ten temat w poniższym wpisie z Bazy Wiedzy>
https://pomoc.fakturownia.pl/1575723-Dostosowanie-wyswietlania-kolumn
aby wybrać ilość dokumentów wyświetlanych na jednej stronie kliknij w rubrykę Liczba faktur na stronie i wybierz z dostępnych opcji: 100.
Zatwierdź zmiany klikając przycisk "Zapisz" na dole okna.
Pozdrawiam
2025-06-03 14:29
Katarzyna
Pozdrawiam,
2025-07-23 10:29
daniels
planujemy wprowadzenie poprawki w ciągu najbliższych kilku dni. Do tego czasu istnieje możliwość ręcznej zmiany odpowiedniego pola w pliku.
Ze względu na konieczność ręcznej ingerencji, zalecamy kontakt z nami pod adresem integracje@fakturownia.pl, aby otrzymać szczegółową instrukcję postępowania.
Pozdrawiam
2025-07-23 15:27
Karolina
2025-08-06 19:23
Mat
2025-08-08 09:28
daniels
chcielibyśmy poinformować, że nadal pracujemy nad przygotowaniem odpowiedniej poprawki.
Proces ten zajmuje jednak więcej czasu, niż pierwotnie zakładaliśmy, ze względu na złożoność mechanizmu eksportu do wspomnianego programu oraz fakt, że poszczególni użytkownicy mogą posiadać jego indywidualnie dostosowaną konfigurację.
To znacząco utrudnia nam pełną weryfikację i testowanie rozwiązania.
Dodatkowym utrudnieniem jest brak możliwości uzyskania wsparcia od twórców programu, nie udzielają oni w tym zakresie niezbędnych informacji technicznych, w związku z tym bazujemy na dostępnej dokumentacji jaką posiadamy.
Pomimo tych wyzwań, dokładamy wszelkich starań, aby wprowadzić poprawkę możliwie jak najszybciej i w najwyższej jakości.
Pozdrawiam
2025-08-08 14:56
Follow
Podczas eksportu dokumentów księgowych z wykorzystaniem opcji "Eksport ERP Optima" dokumenty księgowe typu "Paragon" mamy problem. Polega on na tym, że w pliku XML nie ma w ogóle żadnego typu dokumentu, który Optima może zaimportować.
Czy możemy to gdzieś skonfigurować w Fakturowni? Jak sobie z tym poradzić?
2025-08-27 12:47
daniels
zgłosili Państwo również tą kwestie wysyłając do nas bezpośrednio wiadomość na adres integracje@fakturownia.pl, tam również będzie kontynuowany ten wątek.
Pozdrawiam
2025-08-27 15:01
Mat
2025-11-21 10:50
Mat
W fakturowni faktura sprzedaży jest oznaczona "Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju" a w pliku wymiany przyjmuje wartość "<EKSPORT>Nie</EKSPORT>" czyli jest traktowana jako sprzedaż krajowa
2025-11-21 11:28
Mat
Jeśli eksportujemy faktury zakupu, to węzeł rejestru pownien raczej przyjmować taką wartość <REJESTR>zakup</REJESTR> (zakup to domyślny rejestr w Optimie) zamiast <REJESTR>sprzedaż</REJESTR>
2025-11-21 12:02
daniels
prosimy o przesłanie przez Państwo wspomnianych kwestii wysyłając do nas bezpośrednio wiadomość na adres integracje@fakturownia.pl
Tam również będzie kontynuowana weryfikacja poszczególnych parametrów, o które Państwo pytają.
Pozdrawiam
2025-11-21 13:29
MAT
Wstrzymajcie natychmiast możliwość generowania pliku wymiany dla zakupów. Brak wymaganego węzła powoduje, że w bazie tworzą się dokumenty, które nie są widoczne z poziomu programu, co powoduje brak możliwości ich usunięcia bez grzebania w bazie. Kolejny przykład waszej niekompetencji. Myślałem że w Coamrchu są słabi programiści, ale wy ich przebijacie o parę rzędów wielkości
2025-11-21 13:32
daniels
zgodnie z poprzednią wiadomością, prosiliśmy Państwa o przesłanie zgłoszenia w tej sprawie na nasz adres mailowy.
Eksport pliku został stworzony na podstawie dostępnej dokumentacji programu.
Jeśli pojawiają się jakieś nieprawidłowości możemy je przeanalizować na podstawie konkretnego przykładu i jak tylko będzie taka możliwość wprowadzić odpowiednie poprawki.
Chcielibyśmy również podkreślić, że eksporty do zewnętrznych programów, takich jak ERP Optima , stanowią bezpłatne, dodatkowe udogodnienia, a nie kluczową funkcjonalność naszego systemu i nie ma obowiązku korzystania z nich przez Państwa.
Pozdrawiam
2025-11-21 16:04
Mat
Jakoś na stronie https://fakturownia.pl/eksporty-ksiegowe#section-content
nie ma informacji, że funkcje eksportu są funkcjami eksperymentalnymi i że stosowanie ich wiąże się z dużym ryzkiem.
Co więcej, na stronie https://greym.fakturownia.pl/apps/export-optima piszecie:
"Dzięki aplikacji Eksport ERP Optima, możesz szybko i bezbłędnie generować pliki zgodne ze schemą programu księgowego, korzystając z prostego interfejsu i elastycznych ustawień."
Tutaj wręcz informacja, że wszystko będzie bezbłędne, a nie, że właściwie to sami nie wiecie, czy to co udostępniacie działa.
2025-11-21 16:44
daniels
funkcje eksportu nie są eksperymentalne, tylko tak jak wspomniałem wyżej: eksport jest stworzony w oparciu o udostępnioną nam dokumentację.
Nie posiadamy dostępu do środowiska testowego wspomnianego programu.
W związku z tym jeśli plik zawiera błędy, możemy to weryfikować tylko na podstawie zgłoszeń klientów.
Dodatkowo taka weryfikacja oraz ewentualna naprawa błędów zajmują więcej czasu, ze względu na złożoność mechanizmu eksportu oraz fakt, że poszczególni użytkownicy mogą korzystać z indywidualnie dostosowanej konfiguracji.
Dużym utrudnieniem w tym wypadku jest również brak możliwości uzyskania wsparcia od twórców programu, nie udostępniają oni niezbędnych informacji technicznych, dlatego opieramy się wyłącznie na dokumentacji.
Zgłoszenie zostało przekazane do działu IT i uzyskają Państwo informacje zwrotną w tej sprawie, w odpowiednim wątku wiadomości.
Pozdrawiam
2025-11-25 12:43
Dodaj komentarz