Terminy płatności w dniach
Utworzono:
2014-11-25
Ostatnia aktualizacja: 2025-07-02
Ostatnia aktualizacja: 2025-07-02
Liczba odwiedzin posta: 6531
Ułatw sobie pracę – dodaj własne terminy płatności do listy wyboru na fakturach. W Fakturowni możesz samodzielnie zdefiniować listę domyślnych terminów płatności wyrażonych w dniach. Sprawdź, jak wprowadzić własne wartości i zastąpić systemowe opcje.
Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne.
Fakturownia pozwala na automatyczne ustalenie terminu płatności za fakturę wysyłaną klientowi. Zmiany terminu płatności możesz dokonać podczas tworzenia/edycji konkretnego dokumentu, o czym więcej przeczytasz w artykule zmiana terminu płatności.

Domyślnie na koncie aktywne jest ustawienie, które pobiera informacje - takie jak termin płatności - z ostatniej faktury wystawionej przez danego użytkownika zgodnie z opisem w artykule domyślne wartości na fakturach. Jeśli chcesz, aby termin płatności był stały dla wszystkich dokumentów, w polu odpowiedzialnym za domyślne wartości na dokumencie wybierz opcję brak (pobieraj z ustawień konta). Następnie w polu Domyślny termin płatności ustaw stałą wartość zgodnie z instrukcją w artykule Domyślny termin płatności.
System umożliwia także ustawienie domyślnego terminu płatności dla konkretnego klienta - przydatne, jeśli chcesz, by jego dokumenty uwzględniały inny termin niż domyślnie ustawiony na koncie. Więcej o tej opcji przeczytasz w artykule domyślny rabat i termin płatności dla danego klienta.
Zgodnie z przepisami termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami co do zasady nie powinien przekraczać 60 dni, chyba że strony uzgodnią inaczej i nie prowadzi to do rażącego naruszenia interesów wierzyciela.
Domyślne terminy płatności dostępne do wyboru na etapie tworzenia/edycji faktury w systemie to 1 dzień, 3, 7, 14, 21, 30, 45, 60, 75, 90 dni, 1 miesiąc, natychmiast, wybrana data, własny wpis, --nie wyświetlaj--. W ustawieniach konta możesz jednak dodać własne terminy płatności.
Aby ustalić własne domyślne terminy płatności:
UWAGA! Jeśli korzystasz z opcji własny wpis, podaj termin płatności wyłącznie jako liczbę – bez dopisku „dni”. Tylko wtedy system poprawnie obliczy termin płatności od daty wystawienia faktury. Jeśli wpiszesz np. '18 dni', system nie rozpozna wartości i automatycznie przypisze domyślny termin płatności – 30 dni.
Ustawiony termin płatności wpływa na sposób, w jaki system monitoruje i prezentuje status płatności. Jeśli dokument nie zostanie oznaczony jako opłacony do wyznaczonej daty, jego status automatycznie zmieni się na opóźniony — będzie to widoczne jako czerwony kolor w kolumnie statusu na liście faktur. Po najechaniu kursorem na ten status, system pokaże, ile dni opóźnienia minęło od terminu płatności z dokumentu.
Sprawdź również:
Automatyczne powiadomienia SMS
Automatyczne przypomnienie o konieczności opłacenia faktury po terminie płatności
Skonto – uwzględnienie rabatu za terminową płatność
W jaki sposób zaimportować faktury bez terminu płatności?
Termin płatności - ustawienia dostępne w systemie
Według przepisów fakturowych zamieszczenie terminu zapłaty na fakturze jest opcjonalne.
Fakturownia pozwala na automatyczne ustalenie terminu płatności za fakturę wysyłaną klientowi. Zmiany terminu płatności możesz dokonać podczas tworzenia/edycji konkretnego dokumentu, o czym więcej przeczytasz w artykule zmiana terminu płatności.

Domyślnie na koncie aktywne jest ustawienie, które pobiera informacje - takie jak termin płatności - z ostatniej faktury wystawionej przez danego użytkownika zgodnie z opisem w artykule domyślne wartości na fakturach. Jeśli chcesz, aby termin płatności był stały dla wszystkich dokumentów, w polu odpowiedzialnym za domyślne wartości na dokumencie wybierz opcję brak (pobieraj z ustawień konta). Następnie w polu Domyślny termin płatności ustaw stałą wartość zgodnie z instrukcją w artykule Domyślny termin płatności.
System umożliwia także ustawienie domyślnego terminu płatności dla konkretnego klienta - przydatne, jeśli chcesz, by jego dokumenty uwzględniały inny termin niż domyślnie ustawiony na koncie. Więcej o tej opcji przeczytasz w artykule domyślny rabat i termin płatności dla danego klienta.
Terminy płatności w dniach - jak dodać własne terminy?
Zgodnie z przepisami termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami co do zasady nie powinien przekraczać 60 dni, chyba że strony uzgodnią inaczej i nie prowadzi to do rażącego naruszenia interesów wierzyciela.
Domyślne terminy płatności dostępne do wyboru na etapie tworzenia/edycji faktury w systemie to 1 dzień, 3, 7, 14, 21, 30, 45, 60, 75, 90 dni, 1 miesiąc, natychmiast, wybrana data, własny wpis, --nie wyświetlaj--. W ustawieniach konta możesz jednak dodać własne terminy płatności.
Aby ustalić własne domyślne terminy płatności:
- przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Słowniki,
- w polu Terminy płatności w dniach możesz dodać własne wartości, które będą dostępne do wyboru - terminy płatności dodaj wyłącznie jako cyfrę bez dodatkowych dopisków (prawidłowy zapis 13 - nieprawidłowy zapis 13 dni) - każdą opcję dodaj w osobnym wierszu,
- zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz.
WAŻNE! Samodzielne określenie terminów płatności w polu Terminy płatności w dniach nadpisuje opcje systemowe. W momencie tworzenia/edycji faktury do wyboru dostępne będą opcje dodane w słownikach oraz opcje 1 dzień, 1 miesiąc, natychmiast, wybrana data, -- nie wyświetlaj --, własny wpis. Jeśli więc chcesz korzystać z opcji systemowych i dodatkowo własnych wartości, w polu Terminy płatności w dniach dodaj pełną listę terminów.
UWAGA! Jeśli korzystasz z opcji własny wpis, podaj termin płatności wyłącznie jako liczbę – bez dopisku „dni”. Tylko wtedy system poprawnie obliczy termin płatności od daty wystawienia faktury. Jeśli wpiszesz np. '18 dni', system nie rozpozna wartości i automatycznie przypisze domyślny termin płatności – 30 dni.
Ustawiony termin płatności wpływa na sposób, w jaki system monitoruje i prezentuje status płatności. Jeśli dokument nie zostanie oznaczony jako opłacony do wyznaczonej daty, jego status automatycznie zmieni się na opóźniony — będzie to widoczne jako czerwony kolor w kolumnie statusu na liście faktur. Po najechaniu kursorem na ten status, system pokaże, ile dni opóźnienia minęło od terminu płatności z dokumentu.
Sprawdź również:
Automatyczne powiadomienia SMS
Automatyczne przypomnienie o konieczności opłacenia faktury po terminie płatności
Skonto – uwzględnienie rabatu za terminową płatność
W jaki sposób zaimportować faktury bez terminu płatności?
Powrót
Dodaj komentarz