Zmiana terminu płatności

Utworzono: 2012-07-17
Ostatnia aktualizacja: 2025-06-18
Liczba odwiedzin posta: 19091

Podczas wystawiania faktury możesz ustawić termin płatności, który określa, do kiedy kontrahent powinien opłacić dokument. Po jego przekroczeniu system zmieni status faktury, co umożliwi Ci wysłanie przypomnienia lub wezwania do zapłaty. Z tego artykułu dowiesz się, jak system wylicza termin płatności, jak go ustawić oraz jak skonfigurować domyślne ustawienia.

Termin płatności - jak ustawić dla faktury?


Podczas wystawiania faktury, oprócz wskazania nabywcy i dodania pozycji sprzedaży, możesz również określić termin płatności, czyli czas, w jakim oczekujesz uregulowania należności przez kontrahenta.

Pole do określenia terminu płatności znajduje się pod sekcją z pozycjami w formularzu tworzenia lub edycji faktury. Umożliwia wybór jednej z opcji systemowych, takich jak np. 7 dni, 14 dni, wskazanie konkretnej daty za pomocą opcji wybrana data, wprowadzenie własnego terminu dzięki opcji własny wpis lub wybór opcji --nie wyświetlaj--, która sprawi, że informacja o terminie płatności nie pojawi się na dokumencie. 

WAŻNE! Jeśli korzystasz z opcji własny wpis, podaj termin płatności wyłącznie jako liczbę – bez dopisku „dni”. Tylko wtedy system poprawnie obliczy termin płatności od daty wystawienia faktury. Jeśli wpiszesz np. '18 dni', system nie rozpozna wartości i automatycznie przypisze domyślny termin płatności – 30 dni.




Poniżej przedstawiamy, jak termin płatności wyświetla się na wydruku, gdy zostanie prawidłowo określony i przeliczony przez system na konkretną datę, oraz w przypadku, gdy wpisany zostanie z dopiskiem 'dni' i w taki sposób wyświetli się na wydruku – wtedy system zastosuje domyślny termin płatności, czyli 30 dni.

Porównanie prawidłowego i nieprawidłowego oznaczenia terminu płatności na fakturze, wskazujące na różnicę w datach.
 

Termin płatności - jak ustawić własne terminy do wyboru?


Jeśli chcesz, aby własne terminy płatności były dostępne do wyboru z listy w formularzu faktury, możesz je dodać w ustawieniach konta. 

Przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Słowniki, a następnie w polu Terminy płatności w dniach wpisz swoje propozycje. Każdy termin dodaj w osobnym wierszu, podając wyłącznie liczbę – np. 3 zamiast 3 dni. Wprowadzenie własnych wartości w tym polu spowoduje zastąpienie domyślnych terminów systemowych tylko Twoimi wpisami. Zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz na dole strony.

Zmiana nie wpłynie na termin płatności wybrany na dokumentach wystawionych wcześniej. Jeśli jednak przejdziesz do edycji dokumentu, do wyboru pojawią się tylko opcje skonfigurowane w ustawieniach konta. 

Ustawienia własnych terminów płatności w systemie z możliwością wyboru tych terminów w dniach na formularzu tworzenia faktury.

Termin, który określisz jako termin płatności, będzie miał wpływ na status płatności pokazywany przez system. Jeśli dokument nie zostanie oznaczony jako opłacony przed upływem wskazanego terminu płatności, status automatycznie zmieni się na opóźnienie (czerwony kolor w kolumnie status na liście faktur). Po najechaniu na status system wskaże Ci okres, który upłynął od terminu płatności.

Więcej o statusach w systemie przeczytasz w artykule status faktury

UWAGA! Termin płatności liczony jest od daty wystawienia. Nie ma możliwości zmiany, by system liczył termin płatności od innej daty np. daty sprzedaży. 


Informacje o opóźnieniu płatności (34 dni) widoczne w sekcji faktur, z wyróżnieniem jednej z faktur.

Dzięki tej informacji możesz ustawić przypomnienie o nieopłaconych dokumentach, wystawić notę odsetkową lub wygenerować i wydrukować wezwanie do zapłaty.

Termin płatności - jak dodać kolumnę na listę faktur?


Kolumna z terminem płatności nie wyświetla się domyślnie na liście faktur. Kolumna data płatności odnosi się do dnia, w który, oznaczysz fakturę jako opłaconą.

Jeśli chcesz wyświetlić kolumnę z terminem płatności, przejdź na listę faktur, następnie kliknij ikonę koła zębatego w prawym górnym rogu i skorzystaj z opcji dostosuj wyświetlanie kolumn. Zaznacz checkbox przy opcji termin płatności i zapisz zmiany. Szczegóły znajdziesz w artykule dostosowanie wyświetlania kolumn

Układ kolumn jest zapamiętywany podczas pracy na programie w obrębie jednego logowania, po wylogowaniu i ponownym zalogowaniu ustawienie kolumn zostaje automatycznie przywrócone do domyślnych ustawień. 

Lista faktur z wyświetlonymi terminami płatności oraz możliwością dostosowania wyświetlanych kolumn.

Sprawdź również:
Automatyczne powiadomienia SMS
Automatyczne przypomnienie o konieczności opłacenia faktury po terminie płatności

Skonto – uwzględnienie rabatu za terminową płatność
Domyślny termin płatności
Domyślny rabat i termin płatności dla danego klienta



Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Adam
Proponuję dodanie kolejnego pola wyboru dotyczącego informacji od jakiego zdarzenia pewnego należy liczyć termin płatności.
Np
od dnia wystawienia faktury
od dnia otrzymania
itp.

2014-09-10 08:58


mkozicka
mkozicka
Zapraszam do dodawania swoich pomysłów poprzez forum sugestii i głosowanie na nie https://sugester.fakturownia.pl/. Te koncepcje, które spotkają się z największym zapotrzebowaniem użytkowników zostaną przez nas wdrożone.

2014-09-10 10:51


Avatar sugester medium
MICHAŁ
TAK BRAK TERMINU OD DATY WYSTAWIENIA PRZYDAŁO BY SIĘ

2021-12-27 18:56


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Witam serdecznie,
w systemie liczba dni ustawiona w terminie płatności jest wyliczana od daty wpisanej w rubryce "Data wystawienia".
Pozdrawiam,
Piotr

2021-12-29 10:39


Avatar sugester medium
Paweł
Witam,
Gdzie można zmienić naliczanie terminu płatności od daty sprzedaży bo nie mogę znaleźć w ustawieniach.
Pozdrawiam Paweł

2025-04-11 14:32


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
inne od domyślnych terminy płatności można definiować w Słownikach na koncie. Termin płatności w programie nie jest zależny od daty sprzedaży. Nie ma takiego ustawienia.

Dziękuję za kontakt.

Pozdrawiam,
Łukasz

2025-04-11 15:38


Dodaj komentarz