Jak wystawić fakturę prowadząc działalność nierejestrowaną?
Utworzono:
2023-04-27
Ostatnia aktualizacja: 2025-03-13
Ostatnia aktualizacja: 2025-03-13
Liczba odwiedzin posta: 13663
Prowadzisz działalność nierejestrowaną i zastanawiasz się czy Fakturownia jest programem, który pomoże Ci w prowadzeniu dokumentacji? W tym wpisie pokażemy jak poprawnie uzupełnić dane firmy oraz skonfigurować działanie systemu, kiedy nie posiadasz NIP i korzystasz z tego rodzaju działalności.
Spis treści artykułu:
Pierwszym krokiem po założeniu konta w systemie jest jego konfiguracja. Aby uzupełnić dane swojej firmy przejdź do zakładki Ustawienia > Dane firmy, gdzie wprowadzisz informacje o swojej działalności. Ze względu na brak numerów identyfikacyjnych, dane te należy uzupełnić ręcznie. Wprowadzone informacje będą automatycznie wyświetlane na wszystkich wystawianych dokumentach.
Co jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną i nie posiadasz numeru NIP, a w formularzu danych firmy jest to pole wymagane?
Z systemu mogą korzystać również Ci użytkownicy, którzy mają działalność nierejestrowaną. Wówczas w rubryce 'NIP' można wpisać myślnik - .

Po uzupełnieniu formularza, zatwierdź utworzenie firmy/działu za pomocą przycisku Zapisz, który znajdziesz na dole strony. W systemie utworzy się firma, której podstawowe dane takie jak nazwa, numer konta zobaczysz na liście firm.
Po uzupełnieniu rubryki NIP myślnikiem, na wydruku dokumentu dla szablonów DEFAULT, OLD oraz BLUE rubryka ta nie będzie drukowana.
Każde nowoutworzone konto ma domyślnie aktywne sprawdzanie poprawności NIP polskich firm. Aby móc dodać - w polu NIP w danych firmy, pamiętaj, aby wyłączyć w systemie tę opcję.
Aby to zrobić przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Faktury i dokumenty. Odznacz checkbox przy opcji 'Sprawdzanie poprawności NIP polskich firm' i zapisz zmiany.

Zamiast NIP możesz dodać w danych firmy inny numer identyfikacyjny, np. PESEL, który będzie widoczny na wystawianych przez Ciebie dokumentach.
Aby dodać własną nazwę dla pola numer identyfikacyjny, przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Słowniki. W rubryce Numery identyfikacyjne możesz wpisać własne wartości. Pamiętaj, że kolejna nazwa musi zostać dodana w nowej linii. Po zapisaniu zmian, po stronie Sprzedawcy i Nabywcy będziesz miał możliwość korzystania z wybranych numerów identyfikacyjnych.
Sprawdź również:
Jak szybko wystawić fakturę?
Jak wystawić fakturę bez VAT?
Jak skonfigurować konto w Fakturowni?
Spis treści artykułu:
- jak uzupełnić dane firmy, jeśli nie masz NIP;
- jak wyłączyć opcję sprawdzania poprawności NIP polskich firm;
- jak dodać inne numery identyfikacyjne.
Instrukcja
Dowiedz się, jak skorzystać z tej funkcji, korzystając z interaktywnego przewodnika.
Jak uzupełnić dane firmy jeśli nie masz NIP?
Pierwszym krokiem po założeniu konta w systemie jest jego konfiguracja. Aby uzupełnić dane swojej firmy przejdź do zakładki Ustawienia > Dane firmy, gdzie wprowadzisz informacje o swojej działalności. Ze względu na brak numerów identyfikacyjnych, dane te należy uzupełnić ręcznie. Wprowadzone informacje będą automatycznie wyświetlane na wszystkich wystawianych dokumentach.
Co jeśli prowadzisz działalność nierejestrowaną i nie posiadasz numeru NIP, a w formularzu danych firmy jest to pole wymagane?
Z systemu mogą korzystać również Ci użytkownicy, którzy mają działalność nierejestrowaną. Wówczas w rubryce 'NIP' można wpisać myślnik - .

Po uzupełnieniu formularza, zatwierdź utworzenie firmy/działu za pomocą przycisku Zapisz, który znajdziesz na dole strony. W systemie utworzy się firma, której podstawowe dane takie jak nazwa, numer konta zobaczysz na liście firm.
Po uzupełnieniu rubryki NIP myślnikiem, na wydruku dokumentu dla szablonów DEFAULT, OLD oraz BLUE rubryka ta nie będzie drukowana.

Sprawdzanie poprawności NIP a działalność nierejestrowana?
Każde nowoutworzone konto ma domyślnie aktywne sprawdzanie poprawności NIP polskich firm. Aby móc dodać - w polu NIP w danych firmy, pamiętaj, aby wyłączyć w systemie tę opcję.
Aby to zrobić przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Faktury i dokumenty. Odznacz checkbox przy opcji 'Sprawdzanie poprawności NIP polskich firm' i zapisz zmiany.

Inny numer identyfikacyjny
Zamiast NIP możesz dodać w danych firmy inny numer identyfikacyjny, np. PESEL, który będzie widoczny na wystawianych przez Ciebie dokumentach.
Aby dodać własną nazwę dla pola numer identyfikacyjny, przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia konta > Konfiguracja > Słowniki. W rubryce Numery identyfikacyjne możesz wpisać własne wartości. Pamiętaj, że kolejna nazwa musi zostać dodana w nowej linii. Po zapisaniu zmian, po stronie Sprzedawcy i Nabywcy będziesz miał możliwość korzystania z wybranych numerów identyfikacyjnych.

Sprawdź działanie systemu korzystając z interaktywnej instrukcji
Interaktywny przewodnik poprowadzi Cię krok po kroku na rzeczywistych ekranach Fakturowni, umożliwiając łatwe zrozumienie i wykonanie potrzebnych działań.
Kliknij Start aby rozpocząć, a następnie klikaj w niebieskie pola, lub użyj strzałek w prawym dolnym rogu do nawigowania po instrukcji.
Sprawdź również:
Jak szybko wystawić fakturę?
Jak wystawić fakturę bez VAT?
Jak skonfigurować konto w Fakturowni?
Powrót
Dodaj komentarz