Błędy z wydrukiem fiskalnym i konfiguracji modułu Paragony.pl

Utworzono: 2016-03-30
Ostatnia aktualizacja: 2024-12-12
Liczba odwiedzin posta: 7191

Masz problemy z wydrukiem fiskalnym lub konfiguracją modułu Paragony.pl (dawniej Fiskator) w Fakturowni? Dowiedz się, jak skutecznie rozwiązać błędy związane z połączeniem urządzeń fiskalnych i ustawieniami systemowymi. W naszym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące najczęstszych problemów oraz instrukcje konfiguracji, które pomogą Ci szybko przywrócić prawidłowe działanie. 

Błędy z wydrukiem fiskalnym i konfiguracji modułu Paragony.pl

 
  • Błąd "[Produkt] można wydrukować z PTU nie wyższym niż X%" lub "Błędne oznaczenie stawki PTU (lub brak), próba sprzedaży w stawce nieaktywnej lub próba sprzedaży towaru zablokowanego"
Drukarki fiskalne posiadają mechanizm schodka podatkowego - jeśli dla danego towaru była obniżana stawka VAT, a następnie następuje próba fiskalizacji w stawce VAT wyższej, drukarka zablokuje fiskalizację. Dany błąd wskazuje, iż miała miejsce taka sytuacja i drukarka nie pozwoli na fiskalizację paragonu z produktem o danej nazwie w stawce VAT wyższej niż X%.

W tym przypadku należy zmienić nazwę produktu - najpierw edytować produkt w zakładce Magazyn > Produkty, a po zmianie nazwy produktu w karcie produktu, edytować paragon i wczytać produkt ponownie, o nowej nazwie. Jeśli paragony wystawiane są automatycznie przez integracje ze sklepami internetowymi i nazwy produktów zaczytywane są ze sklepu - nazwę produktu należy zmienić też w sklepie internetowym. Sugerujemy zmianę na początku nazwy produktu, gdyż liczba znaków nazwy produktu na paragonie jest limitowana.

  • Błąd fiskalizacji faktury na osobę fizyczną
Drukarki pracujące na protokołach online nie pozwalają na fiskalizację faktur bez NIP. Jeśli sprzedaż na osobę fizyczną podlega fiskalizacji, należy wystawić Paragon, który można zafiskalizować. Na życzenie Klienta można dodatkowo wystawić fakturę do paragonu, z poziomu podglądu paragonu wybierając Więcej opcji -> Utwórz fakturę do paragonu. Tak wystawiona faktura otrzyma oznaczenie FP w raporcie JPK_V7.
 
  • Połączenie z portem COM nie powiodło się: Brak odpowiedzi. Czy to na pewno drukarka fiskalna?
Moduł Paragony.pl może komunikować się z drukarkami fiskalnymi pracującymi na protokole komunikacji Thermal lub Posnet. Najczęstszą przyczyną tego błędu jest inny protokół wybrany na drukarce fiskalnej - należy zmienić protokół komunikacji na Thermal lub Posnet w ustawieniach drukarki fiskalnej. W przypadku drukarek Novitus należy wybrać protokół "Novitus zgod.".
Ścieżka ustawień do zmiany protokołu różni się w zależności od producenta / modelu drukarki - jeśli nie wiesz jak zmienić protokół komunikacji na swojej drukarce fiskalnej, należy odwołać się do instrukcji obsługi danej drukarki.

Należy również sprawdzić, czy drukarka jest ustawiona na połączenie USB, a nie TCP/IP - w przypadku ustawienia interfejsu komunikacji na TCP/IP, drukarka będzie oczekiwać na połączenie przez Wi-Fi, a nie przez port USB.

Warto sprawdzić też, czy nie jest obecnie aktywny inny program blokujący komunikację po danym porcie - na przykład program testowy producenta drukarki lub moduł fiskalny innego programu sprzedażowego, z którego przenosisz się do Fakturowni. Dany program należy wyłączyć, aby Paragony.pl mogły nawiązać połączenie z drukarką.
 
  • Adres drukarki w nieprawidłowym formacie, oczekiwano "ip:port"
Wybierając opcję komunikacji "Wi-Fi / Ethernet", w rubryce Adres IP oraz port drukarki należy wprowadzić adres IP oraz port, na którym drukarka komunikuje się przez Wi-Fi.
Błąd wskazuje, iż dane zostały wpisane w nieprawidłowym formacie lub nie zostały wpisane żadne dane w tej rubryce - domyślnie podajemy w niej wyszarzony przykład, w jakim formacie należy wpisać dane. Adres IP oraz Port należy skonfigurować i znaleźć w ustawieniach drukarki - ścieżka różni się w zależności od producenta / modelu drukarki. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, należy odwołać się do instrukcji drukarki lub skontaktować z serwisem drukarek.

Jeśli drukarka ma możliwość wyboru trybu pracy KLIENT lub SERWER - należy ustawić tryb pracy SERWER.
W przypadku połączenia z drukarką fiskalną przez Wi-Fi również należy upewnić się, iż pracuje ona na protokole Thermal lub Posnet.
 
  • Niepoprawny kod autoryzacyjny API
W module Paragony.pl należy podać token API z prefixem, w postaci "ciąg_znaków/prefix". Prefix konta to początek adresu URL konta w Fakturowni, np. dla konta "nazwakonta123.fakturownia.pl", prefixem byłoby "nazwakonta123" - wartość tę należy dopisać na końcu tokena API, po ukośniku.

Kod autoryzacyjny API możesz wygenerować również w zakładce Ustawienia > Drukarki fiskalne na swoim koncie w Fakturowni. Dostęp do tej zakładki mają tylko użytkownicy z rolą Właściciel konta i Administrator. 
 
  • Błąd operacji - niezerowe totalizery
Należy wygenerować zaległy raport dobowy / miesięczny na drukarce fiskalnej.
 
  • Inna waluta niż PLN 
Moduł fiskalny został stworzony w celu wydruku paragonów z walutą PLN. W przypadku paragonu wystawionego w innej walucie, Fakturownia nie prześle paragonu do druku - zostanie wyświetlony komunikat Paragon ma inną walutę niż PLN.

 
  • Nietypowe znaki w nazwie produktu lub długa nazwa produktu
Wpisując nazwę produktu do paragonu nie należy używać znaków takich jak: ^, %, $, #, @, &, *., gdyż moduł fiskalny nie dopuści takich nazw do wydruku. 
Innym błędem związanym z nazwą produktu jest długość nazwy produktu - w naszym module maksymalna długość wszystkich znaków to 40, dlatego przy wydruku paragonu program ucina nazwy dłuższe, niż zalecana.
 
  • Niewłączony moduł Paragony.pl podczas wydruku paragonu
Chcąc drukować paragony fiskalne w programie, należy włączyć aplikację Paragony.pl na swoim komputerze. Moduł Paragony.pl musi być włączony, aby odbierał żądania wydruku z Fakturowni. Od wersji 2.4.0 została wprowadzona opcja autostartu, więcej informacji w artykule Autostart i automatyczne łączenie Paragony.pl z drukarką fiskalną
 
  • Problemy związane z oprogramowaniem dodatkowym

Moduł Paragony.pl, w trakcie próby podłączenia do drukarki, może wyświetlić błąd "Brak dostępu". Oznacza to, że system operacyjny nie udzielił modułowi dostępu do portu drukarki. Powodów jest wiele, najpopularniejsze z nich to:
  • inne działające oprogramowanie lub inne okno Paragony.pl, które już korzysta z drukarki fiskalnej i blokuje dostęp,
  • wyłączona drukarka fiskalna,
  • drukarka fiskalna w trybie pauzy – z otwartym menu konfiguracyjnym.


Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Bartek
Witam
Program nie ucina liczby znaków przy fiskalizacji na drukarce. Poproszę o informację czy można to jakoś ustawić
Pozdrawiam

2017-06-24 15:35


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
Fiskator ma ograniczenie do 40 znaków w nazwie produktu. Będzie ucinał wprowadzoną linijkę, jeśli znaków będzie więcej.

Pozdrawiam,
Łukasz

2019-05-17 10:03


Avatar sugester medium
zbyszek
Adres drukarki w nieprawidłowym formacie, oczekiwano "ip:port"
wyświetlił się nagle taki komunikat, do tej pory wszystko działało a dzisiaj chcieliśmy wydrukować paragony i zaraz po uruchomieniu fiskalizatora pojawił się komunikat j/w.

2023-07-02 11:09


lukaszs
lukaszs
Image 123  %281%29
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
jeśli drukarka fiskalna jest połączona po Wifi to należy do pola podać adres IP i port drukarki. Dane należy skopiować z urządzenia.
Przesyłam zrzut ekranu odnośnie konfiguracji.

Pozdrawiam,
Łukasz

2023-07-03 09:47


Avatar sugester medium
Sławek
Wystawiłem fakturę dla osoby fizycznej (bez NIP) i teraz chcę do takiej faktury wydrukować paragon fiskalny. Fiskator pokazał komunikat "Próba wydruku faktury bez numeru NIP nabywcy." - to jest oczywiste, że w przypadku faktury na osobę fizyczną nie będzie NIPu więc dlaczego miałoby to cokolwiek blokować na poziomie fiskator-a?
Wcześniej robiłem procedurę odwrotną: 1. wystawienie paragonu w fakturownia, 2. wydrukowanie paragonu fiskalnego, 3. wystawienie faktury do paragonu - ale to wymaga dodatkowego kroku oraz pokazuje podwójne dokumenty sprzedaży na liście dokumentów (paragon i faktura).

2023-10-16 21:34


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
protokoły online nie pozwalają na fiskalizację faktury bez NIP. Stare drukarki nie posiadają takiej restrykcji. Sugeruję wystawić paragon w systemie, by zainicjować wydruk w takim przypadku.

Dziękuję za kontakt.

Pozdrawiam,
Łukasz

2023-10-17 09:55


Avatar sugester medium
Michał
Witam
Dziwna sytuacja, ponieważ wszystko było ok a dziś drukuje paragony jako anulowane a są normalnie zrealizowane i opłacone. Mam taki status Druk fiskalny2024-01-25 14:52, przez: kontakt@dekorlux.pl
Nazwa drukarki: NOVITUSniedostarczono 2024-01-25 14:52

2024-01-25 15:09


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
taka sytuacja może wystąpić, jeśli np. któraś z kolejnych pozycji na paragonie jest zablokowana - mogły być na niej zmieniane stawki VAT, drukarki blokują wielokrotne zmiany stawek dla produktu / pozwalają na fiskalizację tylko w najniższej z zarejestrowanych na danym produkcie. Wtedy należy zmienić nazwę produktu w zakładce Magazyn -> Produkty, a następnie edytować paragon i ponownie wczytać na nim produkt, już o nowej nazwie.

Natomiast w celu zbadania, czy w danym przypadku wystąpił dokładnie ten problem, proszę o przesłanie zgłoszenia mailowo na info@fakturownia.pl, podając adres e-mail, na który założone jest konto, oraz pliki z logami z zakładki Rejestr zdarzeń -> otwórz katalog w Fiskatorze.

Pozdrawiam,
Kacper

2024-01-25 15:19


Dodaj komentarz