Dane nabywcy na fakturze
Utworzono:
2023-11-15
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-14
Ostatnia aktualizacja: 2025-05-14
Liczba odwiedzin posta: 3420
Jak poprawnie wprowadzać dane nabywcy na fakturze? Wystawiając fakturę w Fakturowni, możesz elastycznie zarządzać danymi nabywcy – od podstawowych informacji, takich jak nazwa i NIP, po dodatkowe szczegóły jak dane kontaktowe. W tym artykule pokazujemy, gdzie i jak uzupełniać dane nabywcy, jak korzystać z zapisanych kontrahentów oraz jak edytować lub usuwać wprowadzone informacje.
Faktura jest potwierdzeniem zawarcia transakcji pomiędzy Sprzedawcą towaru lub usługi, a jego Nabywcą. Dane Nabywcy są podstawowym elementem prawidłowo utworzonej faktury. Nabywcą może być zarówno osoba prywatna, jak i firma.
Formularz tworzenia faktury zawiera dwie sekcje: stronę sprzedającą, jako Sprzedawca i stronę kupującą, jako Nabywca.
W sekcji Nabywca podaj dane swojego kontrahenta.
Możesz wybrać czy klient jest firmą, czy osobą prywatną, zaznaczając dedykowany checkbox. Niezbędne do uzupełnia rubryki, będą się nieznacznie różnić. Na przykład w przypadku firmy pojawi się dodatkowa rubryka do podania NIP, a dla osoby prywatnej zamiast nazwy nabywcy pojawią się rubryki imię i nazwisko.
Obowiązkowe do uzupełnienia dane oznaczone są czerwoną gwiazdką.
Jeśli klient jest już dodany do bazy na koncie, możesz go dodać w formularzu za pomocą wyszukiwania. Wystarczy, że w polu Nabywca lub Imię wpiszesz 3 pierwsze litery, a system podpowie najbardziej odpowiadające wyszukiwaniu rekordy. Następnie wystarczy kliknąć na nazwę klienta, a dane z karty klienta zostaną zaczytane automatycznie.
Opcja wyszukiwania działa w ten sam sposób dla Nabywcy, jako osoby prywatnej oraz firmy.
Jeśli sprzedajesz towar lub usługę firmie, której danych nie masz w bazie, możesz dodać je ręcznie lub skorzystać z opcji zaczytywania danych.
Wystarczy, że skorzystasz z przyciku Zaczytaj dane po NIP, REGON lub KRS, który jest dostępny, gdy Nabywca jest oznaczony jako firma.
W dedykowanym oknie, które wyświetli system, wystarczy wpisać jeden z możliwych numerów NIP, REGON, KRS i zatwierdzić pobranie danych przyciskiem Pobierz.
System pobierze dane firmy z Bazy Internetowej GUS i na ich podstawie uzupełni wszystkie rubryki.
Szczegółowy opis tej opcji znajdziesz w tym artykule pobieranie danych klientów z bazy GUS.

Sprawdź również:
Baza klientów na koncie w Fakturowni
Jak dodać tagi do klientów?
Jak zaimportować bazę klientów z pliku Excel?
Jak dostosować wyświetlanie kolumn na liście klientów?
Rodzaj klienta - rozróżnienie w sekcji przychodów i wydatków
Jak zmienić nazwę Nabywca na Płatnik?
Dane nabywcy na fakturze
Faktura jest potwierdzeniem zawarcia transakcji pomiędzy Sprzedawcą towaru lub usługi, a jego Nabywcą. Dane Nabywcy są podstawowym elementem prawidłowo utworzonej faktury. Nabywcą może być zarówno osoba prywatna, jak i firma.
Formularz tworzenia faktury zawiera dwie sekcje: stronę sprzedającą, jako Sprzedawca i stronę kupującą, jako Nabywca.
W sekcji Nabywca podaj dane swojego kontrahenta.
Możesz wybrać czy klient jest firmą, czy osobą prywatną, zaznaczając dedykowany checkbox. Niezbędne do uzupełnia rubryki, będą się nieznacznie różnić. Na przykład w przypadku firmy pojawi się dodatkowa rubryka do podania NIP, a dla osoby prywatnej zamiast nazwy nabywcy pojawią się rubryki imię i nazwisko.
Obowiązkowe do uzupełnienia dane oznaczone są czerwoną gwiazdką.

Jak wyszukać kontrahenta z bazy klientów?
Jeśli klient jest już dodany do bazy na koncie, możesz go dodać w formularzu za pomocą wyszukiwania. Wystarczy, że w polu Nabywca lub Imię wpiszesz 3 pierwsze litery, a system podpowie najbardziej odpowiadające wyszukiwaniu rekordy. Następnie wystarczy kliknąć na nazwę klienta, a dane z karty klienta zostaną zaczytane automatycznie.
Opcja wyszukiwania działa w ten sam sposób dla Nabywcy, jako osoby prywatnej oraz firmy.

Zaczytaj dane po NIP, REGON lub KRS
Jeśli sprzedajesz towar lub usługę firmie, której danych nie masz w bazie, możesz dodać je ręcznie lub skorzystać z opcji zaczytywania danych.
Wystarczy, że skorzystasz z przyciku Zaczytaj dane po NIP, REGON lub KRS, który jest dostępny, gdy Nabywca jest oznaczony jako firma.
W dedykowanym oknie, które wyświetli system, wystarczy wpisać jeden z możliwych numerów NIP, REGON, KRS i zatwierdzić pobranie danych przyciskiem Pobierz.
System pobierze dane firmy z Bazy Internetowej GUS i na ich podstawie uzupełni wszystkie rubryki.
Szczegółowy opis tej opcji znajdziesz w tym artykule pobieranie danych klientów z bazy GUS.

Sprawdź również:
Baza klientów na koncie w Fakturowni
Jak dodać tagi do klientów?
Jak zaimportować bazę klientów z pliku Excel?
Jak dostosować wyświetlanie kolumn na liście klientów?
Rodzaj klienta - rozróżnienie w sekcji przychodów i wydatków
Jak zmienić nazwę Nabywca na Płatnik?
Powrót
Dodaj komentarz