Import klientów (lub produktów) z plików EXCEL do Fakturowni

Utworzono: 2012-12-06
Ostatnia aktualizacja: 2024-10-17
Liczba odwiedzin posta: 19181

W systemie dostępna jest opcja importu danych na podstawie pliku. Plik z danymi możesz przygotować ręcznie lub pobrać go z innego systemu. Jeśli inny program ma możliwość eksportu danych do pliku w formacie .XLS,.XLSX (Excel), .TXT, .CSV, .TSV, takie dane możesz zaimportować na swojego konto. W tym artykule wskażemy w jaki sposób zaimportować bazę klientów oraz produktów. 

Spis treści artykułu:

Instrukcja

Dowiedz się, jak skorzystać z tej funkcji, korzystając z interaktywnego przewodnika.

Jak zaimportować klientów do Fakturowni? 


W celu zaimportowania bazy klientów do Fakturowni przygotuj plik z danymi, a następnie:

  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Import > Importuj klientów (opcja importu klientów dostępna jest również z poziomu zakładki Klienci - kliknij ikonę zębatki w prawym, górnym roku i wybierz Import klientów z CSV); 

    Ekran importu klientów w systemie fakturowym z podświetloną opcją 'Importuj klientów' w ustawieniach importu.
     
  2. w polu Plik importu wgraj przygotowany plik, a następnie kliknij Dalej

    Zrzut ekranu przedstawiający pierwszy krok importu klientów do systemu, z wybranym plikiem bazy klientów w formacie CSV oraz możliwością wyboru separatora kolumn.
     
  3. po przetworzeniu pliku przez system kliknij przycisk Przejrzyj i importuj, by przejść do kroku 2 importu; 

    Zrzut ekranu przedstawiający etap pobierania danych do importu klientów z opcją przeglądu i importu danych po zakończeniu procesu.
     
  4. zaznacz checkbox Plik posiada nagłówek, jeśli w przygotowanym pliku oprócz danych znajduje się również wiersz z nazwą kolumn (pozwoli to uniknąć błędu przy imporcie);
  5. w kroku drugim importu zweryfikuj poprawność zmiennych przypisanych do kolumn - aby system mógł prawidłowo zaimportować klientów, treść kolumny musi być zgodna z nazwą kolumny, czyli przypisaną zmienną;  

    Proces przypisywania zmiennych podczas importu klientów z pliku, z mapowaniem pól takich jak kod pocztowy, nazwa firmy i numer NIP.
     
  6. jeśli zmienna nie jest zgodna z zawartością kolumny kliknij tytuł i wybierz z dostępnych opcji zmienną zgodną co do zawartości lub pomiń; 


     
  7. po dopasowaniu odpowiednich zmiennych zatwierdź import przyciskiem Importuj dane.

 

Jak zaimportować produkty do Fakturowni? 


W celu zaimportowania bazy produktów do Fakturowni przygotuj plik z danymi, a następnie:
  1. przejdź do zakładki Ustawienia > Import > Importuj produkty (opcja importu produktów dostępna jest również z poziomu zakładki Produkty - kliknij ikonę zębatki w prawym, górnym roku i wybierz Import produktów); 

    Panel importu produktów z wyświetloną historią importów oraz dostępem do opcji importu faktur, klientów i produktów.
     
  2. w polu Plik importu wgraj przygotowany plik, a następnie kliknij Dalej
  3. po przetworzeniu pliku przez system kliknij przycisk Przejrzyj i importuj, by przejść do kroku 2 importu; 
  4. zaznacz checkbox Plik posiada nagłówek, jeśli w przygotowanym pliku oprócz danych znajduje się również wiersz z nazwą kolumn (pozwoli to uniknąć błędu przy imporcie);
  5. w kroku drugim importu zweryfikuj poprawność zmiennych przypisanych do kolumn - aby system mógł prawidłowo zaimportować klientów, treść kolumny musi być zgodna z nazwą kolumny, czyli przypisaną zmienną;  

    Import produktów, krok 2, z przypisanymi zmiennymi: nazwa, kod produktu, VAT oraz cenami zakupu netto i brutto dla różnych modeli smartfonów.
     
  6. po dopasowaniu odpowiednich zmiennych zatwierdź import przyciskiem Importuj dane.
 
UWAGA! Jeśli w kroku 2 importu do dwóch kolumn przypiszesz tą samą zmienną, system zaczyta dane z ostatniej kolumny, która ma przypisaną zmienną biorąc pod uwagę kolejność kolumn od lewej do prawej. 
PAMIĘTAJ! Import z XLS/CSV ma limit 1000 wierszy jednocześnie. Jeżeli plik jest większy należy go podzielić i wykonać kilka importów.

Jak uzyskać plik CSV z danymi do importu? 


Plik CSV oddzielony przecinkami można uzyskać eksportując z programu EXCEL, Open Office lub Google Docs w następujący sposób :

  1. rozwinąć zakładkę Plik, a następnie wybierz Zapisz jako;
  2. w polu Nazwa pliku wpisz nazwę dla Twojego pliku;
  3. w polu Typ pliku wybierz opcję Tekstowy plik CSV lub Tekst (CSV);
  4. ustaw separator pól dla pliku CSV (opcjonalnie) - z reguły separatorem jest przecinek;
 

Widok okna dialogowego zapisywania pliku w LibreOffice Calc z opcjami wyboru formatu, w tym CSV, Excel i inne formaty arkuszy kalkulacyjnych.


Jak zaktualizować zaimportowane dane?


Co się dzieje, jeżeli będziemy chcieli zaktualizować poprzedni import klientów lub produktów poprzez nadpisanie danych innym plikiem importu?

Jeżeli chodzi o dane klientów, podczas importowania pliku z zaktualizowanymi danymi program wyszukuje numery NIP klientów i automatycznie aktualizuje inne dane.

Aktualizacja danych dostępna jest z poziomu kroku 2 importu. Zaznacz checkbox przy opcji Aktualizuj pozycje. Następnie w wierszu KLUCZ zaznacz checkbox przy tej kolumnie, po której system ma znaleźć klientów na Twoim koncie. W wierszu AKTUALIZUJ zaznacz checkbox przy tych kolumnach, z których system ma zaczytać nowe dane klientów. 

Okno importu klientów, krok 2, z zaznaczoną opcją aktualizacji pozycji oraz przypisaniem zmiennych dla nazwisk, nazw firm, numerów NIP i adresów.


Jeżeli chodzi o aktualizację danych produktów szczegółową instrukcję znajdziesz w artykule Jak zaktualizować dane produktów, będących na stanie, razem z ich stanami magazynowymi za pomocą pliku importu.

Na podstawie pliku możesz również zaimportować faktury. O tym jak przenieść faktury pomiędzy oddzielnymi kontami w systemie przeczytasz w artykule Import faktur pomiędzy oddzielnymi kontami w Fakturowni (plik .XLS).

Jeżeli podczas importu pojawią się problemy, prosimy o kontakt pod adrsesem helpdesk@fakturownia.pl.

FAQ - pytania i odpowiedzi

Jakie zmienne przypisać, gdy chcę zaimportować:  
  • jednostkę produktu - w pliku dodaj kolumnę z jednostką produktu i podczas importu przypisz do niej zmienną quantity_unit : Jednostka;
  • kod dostawcy - w pliku dodaj kolumnę z kodem dostawy i podczas importu przypisz do niej zmienną supplier_code : Kod u dostawcy;
  • produkt aktywny/nieaktywny -  w pliku dodaj kolumnę, gdzie określisz wartość true, jeśli oznaczasz produkt jako nieaktywny i false jest ma być oznaczony jako aktywny, podczas importu do kolumny przypisz zmienną disabled : Nieaktywny;
  • kod produktu - w pliku dodaj kolumnę z kodem produktu i podczas importu przypisz do niej zmienną position.code " pozycja - Kod produktu.

 

Sprawdź działanie systemu korzystając z interaktywnej instrukcji

Interaktywny przewodnik poprowadzi Cię krok po kroku na rzeczywistych ekranach Fakturowni, umożliwiając łatwe zrozumienie i wykonanie potrzebnych działań.

Kliknij Start aby rozpocząć, a następnie klikaj w niebieskie pola, lub użyj strzałek w prawym dolnym rogu do nawigowania po instrukcji.



Powrót


Komentarze

Avatar sugester medium
Andrzej
Dzień dobry,
jak zaimportować jednostkę np. "szt" lub "kg"?

2019-11-06 15:42


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
Parametr odpowiedzialny za jednostke to w systemie "quantity_unit".

Pozdrawiam,
Łukasz

2019-11-06 16:24


Avatar sugester medium
Pzemysław
Dzień dobry,
jak zaimportować Kod dostawcy?

2020-08-25 08:01


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
w kroku 2 importu do kolumny z pliku, w której znajdują się Kody u dostawcy, należy dopasować z listy rozwijalnej typ danych "supplier_code : Kod u dostawcy".

Pozdrawiam,
Kacper Seta

2020-08-25 12:30


Avatar sugester medium
Riko
W przykładowym pliku csv nie ma pozycji "szt" ani "gtu". Jak je dodać i gdzie, żeby w magazynie znalazły się produkty z wypełnioną pozycją szt i gtu.

2020-11-29 23:58


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
W pliku importu należy utworzyć kolumny i zatytułować je nagłówkami "quantity_unit" - dla jednostki oraz "gtu_codes" - dla kodów GTU.

Pozdrawiam,
Łukasz

2020-11-30 09:23


Avatar sugester medium
El
Jak dodać rabat klienta w csv?

2020-12-12 19:41


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
Nagłówek kolumny z rabatem należy zatytułować "use_quantity_discount".

Pozdrawiam,
Łukasz

2020-12-14 11:27


Avatar sugester medium
Marcin
Jaką ilośc produktów można maksymalnie importować? Posiadam CSV z 10000 wierszy. Po zaimportowaniu widze tylko 23 strony po 50 wierszy.

2021-01-03 21:51


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
Korzystając z planów abonamentowych Start ,Standard i Pro można wygenerować plik csv zawierający eksport do 1000 dokumentów.
W planie abonamentowym Pro Plus można wyeksportować maksymalnie do 10 tysięcy dokumentów w pliku csv.

W przypadku importu limit wynosi niezmiennie 1000 rekordów.


Pozdrawiam,
Łukasz

2021-01-04 10:13


Avatar sugester medium
wdz
Witam, jak zaimportować klientów (osoby prywatne) ?

2022-03-08 19:44


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
aby klient został zaimportowany jako osoba prywatna, w pliku należy dodać dodatkową kolumnę i wpisać w niej wartość "false" przy klientach, którzy są osobą prywatną.
W kroku 2 importu, z listy nad daną kolumną należy wybrać typ danych "company : Firma".

Jeśli w tym samym pliku importujemy też firmy, przy firmach w tej kolumnie należy wpisać "true".

Pozdrawiam
Kacper

2022-03-09 09:31


Avatar sugester medium
Szymon
Dzień dobry.

Co umieścić w kolumnie, aby oznaczać produktu jako aktywne / nieaktywne? To jest pole checkbox, a nie tekstowe. Czy to ma być TRUE i FALSE?

2022-04-30 15:57


Kacper_Seta
Kacper_Seta
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
tak, w kolumnie, do której zostanie dopasowany typ danych "disabled : Nieaktywny" należy zaimportować:
true - aby oznaczyć produkt jako nieaktywny
false - aby oznaczyć produkt jako aktywny

Pozdrawiam
Kacper

2022-05-02 10:58


Avatar sugester medium
Tomek
dzień dobry. Mam problem z importem produktów (mam uszykowany plik CSV wg waszej instrukcji - poniżej 1000 pozycji) wszystkie pozycje są widoczne po załadowaniu pliku - w podglądzie wydaje się wszystko ok. Dalej jak wybieram magazyn i robię importuj wszystko przebiega też normalnie ale w historii importów widzę że zaimportowano 0 produktów a liczba błędów odpowiada liczbie importowanych towarów.... chcąc sprawdzić jakie to błędy klikam na czerwony przycisk "błędy" wtedy widzę przy każdej pozycji czerwony napis: "Błąd["Nazwa - zostało już zajęte"] | {"name":["- zostało już zajęte"]}" co jest nie tak? dlaczego to nie przechodzi???

2023-08-22 10:00


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
według komunikatu błędu system informuje, że próbuje Pan zaimportować produkty o nazwach, które już są w systemie.
Proszę wejść w zakładkę Magazyn/ Produkty> Produkty i w lewym panelu filtrującym na liście produktów wybieramy opcję 'więcej'. Następnie "Nieaktywne produkty> Tylko nieaktywne> Szukaj".
Wtedy w systemie prawdopodobnie powinny się pokazać produkty o nazwach, których nie można zaimportować.
Jeżeli produkty faktycznie są w systemie, to proszę podczas kolejnej próby importu produktów wybrać opcję aktualizacji: https://pomoc.fakturownia.pl/705815-Jak-zaktualizowac-dane-produktow-bedacych-na-statnie-razem-z-ich-stanami-magazynowymi-za-pomoca-pliku-importu.
Pozdrawiam,
Piotr

2023-08-24 16:34


Avatar sugester medium
Natalia
Czym jest dla Waszego systemu pole ID a czym Kod Produktu?

ID = SKU a Kod Produktu to EAN?

2023-11-06 13:01


piotr.wajs
piotr.wajs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
jeżeli mówimy o sekcji dotyczącej samego produktu w systemie, to ID produktu jest numerem porządkowym produktu w systemie.
SKU odpowiada rubryce kodu produktu. Natomiast EAN jest to kod kreskowy do wprowadzenia w karcie produktu.
Pozdrawiam,
Piotr

2023-11-06 13:15


Avatar sugester medium
Alex
Dzień dobry,

Często przy import produktów z CSV mam taki błąd: Błąd["Nazwa - zostało już zajęte"] | {"name":["- zostało już zajęte"]}. Co moge robić?
Pozdrawiam,
Alex

2024-05-25 09:42


Avatar sugester medium
Alex
Juz znalazłem odpowiedż 3 wiadomosci wyżej. Dziękuję

2024-05-25 10:08


milenasz
milenasz
Odpowiedź główna   Dzień dobry,

komunikat wskazuje na to, że nazwa została już w ramach konta zajęta. W systemie nie może być dwóch produktów o dokładnie takiej samej nazwie. Jeśli na liście nie ma takiego produktu, prawdopodobnie jest on oznaczony jako nieaktywny. Wtedy w pliku importu należy zmienić nazwę na inną, by nie była 1:1 taka sama jak nazwa produktu nieaktywnego lub skorzystać z opcji aktualizacji produktu.

Przesyłam opis ze strony pomocy odnośnie nieaktywnych produktów: https://pomoc.fakturownia.pl/2759556-Produkty-nieaktywne-usuwanie-produktow-.

W przypadku dodatkowych pytań pozostaję do dyspozycji.

Pozdrawiam
Milena

2024-05-27 09:30


Avatar sugester medium
Gosia
Dzien dobry,

chcemy przenieść produkty z obecnego systemu magazynowego do Państwa programu. Co trzeba dodać do pliku, jak ustawić przenoszone dane aby potem wycena sprzedanych roduktów wg FiIFO poszła poprawnie ?

pozdrawiam
Gosia

2024-10-15 14:38


lukaszs
lukaszs
Odpowiedź główna   Dzień dobry,
import produktów ze stanem ilościowym został opisany w innym artykule bazy wiedzy. Przesyłam link:
https://pomoc.fakturownia.pl/705815-Jak-zaktualizowac-dane-produktow-bedacych-na-stanie-razem-z-ich-stanami-magazynowymi-za-pomoca-pliku-importu

Dziękuję za kontakt.

Pozdrawiam,
Łukasz

2024-10-16 10:15


Dodaj komentarz